zloutenka typu c
venddddelin
Dobry den mam 1 dotaz zjistili mi zloutenku týu c. Ale hlavni problem je ze moje pritelkyne o tom nevy spime spolu jen zatim jen s kondomem jenomze chceme mit spolu dite. Tak bych sem se chtel zeptat jestli je mozne mit sni dite aniz by se taky nakazla dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru, je moudré a zodpovědné, že se ptáte.
Přenos žloutenky typu C (VHC) pohlavním stykem, je narozdíl od jiných typů žloutenek, sice poměrně vzácný, nelze ho však zdaleka vyloučit. Riziko se zvyšuje při méně tradičních, rizikových formách sexu.
V každém případě k zodpovědnému přístupu patří používání kondomu. Plánované rodičovství byste měl odložit na dobu nejméně 6 měsíců, až rok po úspěšné léčbě Vaší žloutenky.
Nezmiňujete, jak jste ke žloutence přišel. Rodičovství byste měl odložit na dobu, minimálně 6 měsíců, ale lépe 1 rok po vyléčení VHC. Nezlobte se, ale pokud jste uživatel návykových látek, jak napovídá to, že se obracíte na naši Poradnu, bude zodpovědné odložit plánování rodičovství na čas, kdy za sebou budete mít i dlouhodobější abstinenci.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám zajít do hepatologické poradny Remedis, kde kromě jiného, provádí bezplatnou léčbu žloutenky typu C, dokonce i aktivním uživatelům, pokud splňují podmínky léčbě:
Remedis, s.r.o.
Statutární zástupce: MUDr. Vratislav Řehák
Pro objednání můžete volat od 8-16 hod. na telefon: +420 601 560 541
Vladimírova 10
140 00 Praha 4
Telefon: +420 226 261 200
+420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: http://www.remedis.cz/ Otevřít odkaz v novém okně
Ordinační doba:
Pondělí 8,00 - 18,00 hod
Úterý 8,00 - 18,00 hod
Středa 8,00 - 18,00 hod
Čtvrtek 8,00 - 18,00 hod
Pátek 8,00 - 16,00 hod
Další kontakt na léčebnou péči:
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: www.fnmotol.cz Otevřít odkaz v novém okně
Užitečné informace problematice nakažlivých nemocí najdete na stránkách naší poradny Poradny:
Drogy a nemoci
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Přikládám výňatek z letáku terénního programu Magdaléna:
Základní informace | prevence | léčba
VHC neboli virová hepatitida typu C
obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spontánní clearanci viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
ZPŮSOBY PŘENOSU
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
Nejlepší ochranou je vždy používat kondom! Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především předmětů osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, proto vždy využívejte pouze speciální salón, ve kterém se dodržují přísná hygienická pravidla.
Uživatelé drog se mohou nakazit sdílenou jehlou, nádobíčkem a vodou. Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že Vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ
podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
JAK SE VHC PROJEVUJE?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
Začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
Jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30 let) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou objevit také psychické obtíže.
LÉČBA VHC
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je nutné ještě absolvovat testy laboratorní, které výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, jestli jste se nenakazil/a v inkubační době, tedy 2 - 3 měsíce zpátky, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově!  Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud v komunikaci s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog či alkoholu, nebo jej omezit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok). V závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho ve Vašem okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání nebo studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity.
Akutní uživatelé drog nejsou proto většinou do léčby přijímáni. Pokud se chcete léčit, je lepší řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC  je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy  C. Poškozování Vašich jater se zastaví. Už nebudete nakažlivý/á pro své okolí!
JAK NENAKAZIT NĚKOHO DALŠÍHO?
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění a Vaše krev nedostala do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat. Tedy starat se o to, aby Vaše jehly, vodu nebo rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván). Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
Stačí Vám takto?
Přeji Vám hodně štěstí, Amrit Sen.