Pervitín
Ivka
Dobrý deň. Moja kamarátka sa mi nedávno zverila, že si pichá pervitin. Chcem jej pomôcť prestať, ona sama povedala, že chce skončiť. Chcem sa spýtať ako dlho trvajú abstinenčné príznaky, ako sa prejavujú a ako najlepšie jej môžem pomôcť. Za skorú odpoveď ďakujem.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Ivko.
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí dramatický abstinenční syndrom jako například u heroinu, tak jak to je známo z filmů. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete u kamarádky očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Může zkusit pít bylinné čaje (meduňka, třezalka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, vydržet je a nechat odeznít.
Nejrozumnější by bylo, aby si kamarádka došla o svém braní popovídat (což bych doporučovala i Vám, abyste věděla, do čeho vlastně jdete, co očekávat, jakých chyb se vyvarovat, do čeho se nenechat vtáhnout, jak pomáhat účinně a pro Vás především bezpečně plus dozvědět se plno užitečných informací, které je nezbytné vědět) - můžete se obrátit na nejbližší Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog. K-centra nabízí poradenské služby bezplatně, nezávazně, lze přijít kdykoliv během provozní doby bez objednání a není třeba se něčím prokazovat, můžete tedy služeb využít zcela anonymně.
Neuvedla jste, ale kde žijete, tudíž nevím kam Vás případně nasměrovat a jestli Vy sama víte, kam byste si mohla jak Vy, tak kamarádka u Vás zajít.
Pokud nevíte, můžete se podívat do databáze kontaktů a vhodné zařízení poblíž Vás vyhledat. Píšete slovensky, netuším, zda žijete v SR nebo ČR, pro jistotu vkládám odkazy na databáze odborných zařízení v obou republikách:
Slovensko
http://www.infodrogy.sk/
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk (rubrika Pomoc a podpora - po té podrubrika Adresář organizací)
Čechy
http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ (rubrika Mapa pomoci)
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/
Dále základní informace o užívané látce: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
A informace pro blízké osoby závislých osob: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud se budete potřebovat na něco doptat, neváhejte napsat znovu.
Mějte se hezky, MK