Závislý přítel na pervitinu
Bejbyna
Zdravím,
už když jsme spolu s přítelem začali chodit, byl závislý. Přiznal si to po 3/4 roce. Pořád mi říkal, jak to má pod kontrolou, že si dává jen občas. ( pravidelně každý pátek) Já snad neznám lepšího člověka než je on! Ale jakmile příjde neděle, otočí se vše o 100% a je plný zla. Paranoidně mě podezírá z nevěry, přitom veškerý cmas trávím s ním a vymýšlím neustále nějakou zábavu, aby se nenudil, nebo jak říká nepřipadal si jako ve vězení.... Každá naše neděle končí rozchodem z jeho strany. ( Bydlím u něho) Vyhozením mě a mých věcí z bytu. Když se vzpírám, že nehodlám opustit jeho byt, je agresivní a stejně mě vždy odnese za dveře. Jakmile se vyspí, je to opět můj přítel do kterého jsem moc zamilovaná a nedala bych ho nikomu ani bych na něho nedala dopustit... Jeho snaha přestat spočívá v tom, že místo za 400,- si vzal 100,- gramáži ani ceně moc nerozumím, sama nejsem uživatelkou. Chápu, že je to pro něho asi velmi těžký boj, ale jak mu mohu pomoct? Navrhovala jsem, že s ním půjdu do léčebny, tam nechce, že prý léčebna statisticky nepomůže. Co mohu udělat pro zlepšení jeho života, pro jeho boj se závislostí? Děkuji za odpověď. B.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
snad se neurazíte, když půjdu rovnou k věci: podle toho, co píšete, to vypadá, že váš přítel nechce s braním drog přestat. Možná se snaží o nějaké omezení, ale výsledek nevypadá příliš valně. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby si svůj problém uvědomil a chtěl ho řešit, protože se mu život na drogách nelíbí. Ale tak to v tuhle chvíli není. Ten, kdo má problém a kdo něco chce, jste vy.
Vy mu můžete pomoci v tom, že si svůj problém uvědomí dříve. V prvé řadě byste se ale měla postarat o sebe. Tím, že s ním zůstáváte, jeho chování a užívání drog svým způsobem schvalujete. Často se v takových případech hovoří o spoluzávislosti (byť druhý partner drogy neužívá). Jde většinou o nezdravou podobu vztahu; o to, že ačkoli je jeho chování občas velmi nepřijatelné, ty ostatní chvíle vám to nejspíš natolik vynahrazují, že s ním i přesto zůstáváte. I pro přítele je současný stav v něčem výhodný - má vztah s neberoucí slečnou, která ho miluje, přitom ale může dál drogy brát.
Vztahy s partnery, kteří užívají drogy, bývají často plné velkých výkyvů - na jedné straně to může být nejlepší přítel na světě, ale na straně druhé ten, kdo vás vyhodí během pár chvil z bytu. Člověk snadno uvěří tomu, že někoho tak úžasného už nepotká a další vztahy vypadají často ve srovnání s těmito poněkud šedivé.
Obecně se v podobných případech doporučuje mluvit o tom, jak se cítíte, když se chová tak a tak, čeho se obáváte, na co myslíte. Nevyplácí se výhružky ani ultimáta. Doporučují se jasně nastavená pravidla a jejich dodržování (dodržování časů, dohod; mluvení o tom, jestli se to daří či nikoli, někdy i domluvené sankce). Je dobré si ujasnit, co všechno jste ochotná ve vztahu tolerovat. Mluvit o tom, že vám na  příteli záleží, máte ho ráda, chcete ho podpořit a pomoc, bude-li chtít svou situaci řešit, ale i vy si určete své hranice a přání, přes která nepůjdete. Případně může pomoci stanovit si nějakou časovou či jinou hranici, která pro vás bude zprávou, že takový vztah skutečně nechcete (např. Promluvíme si, řeknu mu, co bych chtěla a do kdy, pokud se to nestane, ze vztahu odejdu - pak je ale potřeba opravdu odejít.) V podobných chvílích pomáhá návštěva poradny, kde se se vším můžete svěřit, aniž by vás někdo soudil, nebo nutil rovnou do rozchodu, dozvíte se, jak to je s možnostmi léčby, zorientujete se v tom, co byste vlastně chtěla a proberete možnosti, jak příteli pomoci uvědomit si svůj problém. Zvažte, jestli byste o takovou pomoc stála. Kdyby ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakt.
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
Přeji hodně sil, odvahy a držím palce.
S pozdravem,
Gabriela M.