Manžel - pervitin
Evelína
Dobrý den. Můj manžel užíval několik let (na školách) různé drogy (pervitin, lsd, extáze..). Když jsme se seznámili, tak už je nebral, ze závislosti se prý dostal za pomoci rodičů sám. Já drogy nikdy nebrala, vše jsem brala jako minulost. Začal intenzivně cvičit a změnil okruh svých známých. Jeho povaha byla od začátku vztahu sice komplikovaná, ale brala jsem ho takového jaký je. Před pár lety začal budovat kariéru a získal vysoký pracovní post. Jeho zaměstnání bylo a je náročné a stresové, nicnémě ho baví a stal se z něj takříkajíc workholick, který každý večer pracuje, jelikož neví co jiného by dělal. Vše mu dost trvá, hůř se soustředí, ale je výkonný. Před 4lety jsem zjistila, že si kupuje nějaké prášky přes dealery, které nakopávají k výkonu. Vše vysvětlil s tím, že to potřeboval kvůli práci, ale že s tím končí. Před 2 roky si došel pro antidepresiva s tím, že se necítí vnitřně dobře (byl strašně výbušný) a od té doby je stále užívá, občas si dá Neurol, Tramal apod. a vysvětluje mi, že má velký stres a toto mu pomáhá. Když jsem měla úmrtí v rodině a moje maminka mi dala plato Lexaurinu, tak jsem zjistila, že mi je celé vyjedl. Hodně pije kávu a energy drinky, jelikož jezdí na služební cesty a za volantem prý usíná. Dnes jsem čirou náhodou zjistila, že užívá pervitin. Nevím jak dlouho a jak často, řekl že ho měl pouze teď 3-4x v měsíci, že není žádný feťák a opět se začal obhajovat náročnou prací, že to nezvládá, proto si to vzal...Ale že to je jednorázová záležitost. Už mu nevěřím a jsem zoufalá co si s touto situací počít. Máme 2malé děti a jeho chování je čím dál tím složitější, také začal až moc často spát, je podrážděný, mění často názory, jeden den mě miluje a druhý den nenávidí, před lidmi se drží, doma se ale neovládá, nedá se s ním normálně mluvit. Mám za to, že to je inteligentní muž, ale s tímto nehodlá nic dělat a nechce nic řešit, jelikož prý už to brát nebude(nemyslím si, že by se chtěl dostat do každodenní závislosti).. Chtěla bych se zeptat zda užívání antidepresiv zároveń s občasným užíváním pervitinu či jiných drog nemůže zdravotně člověku nějak uškodit a zároveň co dělat, když do poradny jít nechce jelikož nevidí žádný problém a vše je podle něj v pořádku. Děkuji Vám.

Odpověděl: Amrit Sen
Evelíno, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, znepokojení a starost o manžela. Je velmi těžké pomáhat komukoli, kdo o pomoc nestojí, ještě těžší tomu, kdo ji odmítá, a daleko těžší uživateli návykových látek, který svoji situaci nevnímá jako problém.
Podle toho, co píšete, je Váš manžel závislý, navíc člověk, který svoji nemoc neřešil. Byl z těch, kteří ji zdánlivě "zvládli" svépomocí. Závislost je ale velmi záludná, v člověku zůstává, příležitostně "vystrkuje růžky", a je stále "na čekané", až do konce života. Pokud tuto skutečnost závislý nezpracuje, podcení a nenaučí se s ní žít, s otěžemi v rukou, vrací se, často převlečená za všechno možné, přebírá kontrolu, jak se jí zachce. Nad vším.
Workoholismus je jednou z nejběžnějších forem, jak člověk může pokračovat v životě závislostních vzorců, ze kterých často, bez odborné podpory a pomoci, nedokáže vystoupit.
Manžel ale není jen workoholik, ale především závislý, aktivní uživatel návykových látek. Že si to nepřipouští, je jeho nejzrádnější past, ze které mu bohužel, bez vlastního přičinění, nikdo nepomůže.
Základní a vůbec první krok k možné úzdravě, je že si problém připustí. Sobě i dalším lidem, počínaje nejbližšími. Přiznáním, že ztratil kontrolu, především díky užívání drog.
Ani to však samo o sobě k pozitivním změnám nestačí. Bez jeho motivace, rozhodnutí, vynaloženého úsilí a konkrétních kroků směrem k úzdravě, jsou šance na šťastnější vývoj mizivé.
Proces úzdravy je vždy během na delší trať.
Závislí lidé často uvádějí jako důvody, proč odmítají postavit se byť na startovní čáru, nebo proč z ní sejdou, pracovní povinnosti, kariéru, vztahy, děti, rodinu, nemocné příbuzné, atd.. Tedy právě ty důvody, pro které stojí za to se léčit.
Pokud manžel závislost řešit nebude, dříve, nebo později o všechno přijde. A pokud se rozhodnete takový život sdílet, pokračovat ve vztahu se závislým, který si jde za svým, nevidí, neslyší a necítí trápení nejbližších, onemocníte i Vy, stanete se spoluzávislou, jestli už se tak nestalo, aniž byste sama drogy užívala. Budete žít život někoho jiného, jen ne te svůj. Převezmete závislostní vzorce chování, a budete mít sama problém, se z nich vůbec někdy vymotat. Zátěž, kterou nesou, byť to nemusí být na první pohled patrné, děti v závislostní rodině, je obrovská.
Manželovy sliby, odpusťte, nemůžete brát Vážně. Kdyby byl aspoň částečně orientovaný, věděl by, že Vám nic takového slíbit nemůže, nebo by Vám vědomně lhal.
Spoluzávislí, bohužel, často trpí více, než jejich nejbližší, uživatelé drog. V tuto chvíli tedy potřebuje pomoc především Vy.
Proto Vám doporučuji, abyste se spojila s nejbližší službou, která pracuje s rodinnými příslušníky, partnery a blízkými uživatelů návykových látek. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Nezůstávajte na problémy sama. Promluvte o nich s člověkem, nebo blízkými lidmi, kterým důvěřujete, zároveň kontaktujte odborníky.
Nejlepší je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení pracovníci služby doporučí konkrétní kroky, jak situaci řešit, jak s manželem komunikovat, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat. Získáte pochopení, podporu, pomoc a důležité informace, které Vám pomohou pochopit závislostní problematiku.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se můžete pokusit podpořit manželovu motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nenechala se semlít. Můžete si domluvit průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v aktuálních situacích, jak je přinese čas.
Nesejde tolik na tom, jestli zajdete do adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení na území ČR vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a partnery PPR Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Nezapomínejte na sebe, "naordinujte" si aktivity, které Vám přináší radost, žijte.
Budu rád, když dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Kdykoli napište. Hodně štěstí, Vám, maželovi i dětem,
Amrit Sen.