Pervitin
Lenka
Dobry den, mam pritele, ktery uzival (snupal) 10 let drogy. Cca 1mlg denne. Slibil mi, ze s tim prestane. Prosli jsme si dost krusnym obdobim, kdy jsem mu musela byt oporou, aby zvladl abstaky.Ja totiz s drogama nikdy nic spolecneho nemela a ani mit nechci. Byla jsem i v poradnach, abych vedela jak s nim mluvit atd. Zdalo se mi ze je z toho venku(asi 8 mesicu), ale posledni 2-3 mesice sleduji, ze je jiny a vic se hadame. Kdyz se mi zdalo, ze je cisty tak se mu stal uraz se zady a byl 2,5 mesice doma. Pak se vratil do prace a ja citila opet zmenu. A taky ze jo. Sdelil mi, ze si to obcas zakouri, protoze nedaval tu namahu. Problem je v tom, ze jsem zjistila, ze jsem tehotna a ja nechci, aby to ani kouril :-( nechci, aby mel vubec co spolecneho s pervitinem. Chtela bych poradit jestli by treba pomohlo, abych mu rekla, ze od nej odejdu pokud neprestane ? Na dite se tesi a ja myslela, ze to bude i motivace. Hrozne se bojim s takovym clovekem byt i kdyz mi na nem moc zalezi. Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lenko,
a děkuji za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila.
Podle toho, co píšete, to vypadá, že se přítel po nějaké pauze znovu vrátil k užívání pervitinu. Vy jste těhotná a zvažujete, co dál. On má z těhotenství radost, ale není to pro něj nejspíš dost silná motivace něco měnit. Vy sama máte pocit, že je v chování jiný, hádáte se. Zvažujete, co dál.
Nemám pro vás žádnou jednoduchou radu. Když příteli oznámíte, že od něj, pokud bude v užívání pokračovat, odejdete, může to být pro něj motivace něco dělat. Na druhou stranu se ale nic změnit nemusí. Jste připravená odejít? Pokud to bude jen "výhružka" a vy s ním i nadále zůstanete, vlastně tím tak trochu jeho užívání schvalujete. Proto doporučuji o odchodu mluvit pouze v případě, že je to pro vás skutečně jedna z možností.
Pokud jde o drogy, záleží na tom, co chce váš přítel. Pokud jde o to, v jakém prostředí bude dítě vyrůstat, nebo jestli budete ve vleku možné přítelovi závislosti a užívání pervitinu, záleží na vás. Rozhodnutí to není jednoduché.
Určitě by mohlo pomoci nastavit si pravidla, která lze kontrolovat. Užívání se kontroluje obtížně; chování, dodržování dohod a časů, plnění povinností, jsou věci, které se sledují lépe. Měla byste mít jasno, kde jsou vaše hranice. Co by se muselo stát, abyste si řekla, že to nemá cenu? Jak dlouho chcete zkoušet důvěru obnovovat? Kolik hádek chcete vydržet? Co chcete pro sebe a svoje dítě? Za jakých podmínek je to teď možné? Pokud jste dříve byla rozhodnutá pomoci příteli, určitě to nebylo za každou cenu, nebo ano? Jestli jste rozhodnutá si dítě nechat, pak máte nově odpovědnost nejen za sebe, ale i za dítě. O to by mohlo být vaše rozhodování snazší.
Psala jste, že jste už v minulosti vyhledala odbornou pomoc, abyste věděla, jak s přítelem mluvit. Zvažovala jste se tam obrátit znovu?
Ať už se rozhodnete jakkoli, přeji hodně sil. A kdybyste chtěla, napište znovu. Budu ráda, když dáte vědět, jak se daří.
S pozdravem,
Gabriela M.