...
Lucie
Dobrý den, chci se zeptat jestli jsou nějaké léky, které potlačí chuť na pervitin. Jsou na předpis? Kolik stojí? Mám kamarády (jsou to rodiče) a chtějí přestat jenže se bojí že příjdou o dítě.. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
takový lék bohužel zatím nalezen nebyl. Závislost na pervitinu - stejně jako ostatních drogách - má totiž nejen fyzický aspekt. Ten je u pervitinu zrovna poměrně zanedbatelný, proto zde nefunguje nic na bázi opiátových substitučních preparátů. Hlavní je psychická a sociální složka závislosti. A to nevyřeší pilulka. Je potřeba důkladně probrat celou situaci, zaměřit se nejen na samotné užívání, ale také na sociální vztahy, ekonomickou situaci, zadluženost, právní situaci atd. A to vše pak postupně měnit tak, aby pro člověka abstinence nebyla jen nutným utrpením.
V momentě, kdy jsou v celé situaci zahrnuty děti, je to samozřejmě mnohe složitější. Na druhou stranu právě jejich prospívání by mělo být tím nejdůležitějším a hlavním cílem. A v rodině dvou závislých se opravdu moc spokojeně vyrůstat nedá, i když si to třeba oni sami nechtějí přiznat. V momentě, kdy se pokusí o léčbu a abstinenci, neznamená to dnes už automaticky odebrání dětí. Naopak kje to velké plus a všiichns e snaží co to jde, aby dítě mohlo v rodině zůstat a prosperovat, pokud rodiče opravdu styl života mění. Dostávají se tím samozřejmě do hledáčku sociálních pracovníků, takže riziko nastává, pokud se k drogám opět vrátí a prostředí bude pro dítě nebezpečné. To vše je ale v zájmu dítěte a ten byl měl být nadřazený zájmu rodičů.
Existují služby, kde je možné léčit se i s dětmi (terapeutické komunity), existují místa prvního kontaktu (Kontaktní centra, terénní programy), která fungují zcela anonymně a kde není žádná povinnost sdělovat, jestli mám doma dítě nebo ne. S těmito pracovníky se pak dá naplánovat co dál. Pokračovat ale v braní jen proto, že se bojím odebrání dítěte, je určitě ta nejméně rozumná varianta.