Mama na pervitinu
tyna
Dobrý den,měla bych dotaz ohledně mé matky, už je dlouho na drogách díky tomu přišla o všechno pomalu nemá kde bydlet ,nemá peníze všude dluhy,má divné představy že ji někdo sleduje a leze do bytu a krade věci hledá si podívné chlápky kteří jí použivají na prostituci a pak ji oberou a odkopnou.Já zjistila že bere drogy tak když byla jednou v nemocnici tak mi to řekl její ošetřujicí lékař,bohužel moje matka to nechce přiznat abi si nechxe přiznat že je blázen a měla by se léčit ,jak jí mám pomoct.Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Týno, zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry. Chápu Vaši starost, obavy a bezmoc.
Vůbec prvním krokem pro možnou změnu k lepšímu v životě závislého, je přiznat sobě i dalším, že mám s užíváním problém, na který nestačím.
Ani tento krok však, sám o sobě, k pozitivním změnám a osvobození ze závislosti, zdaleka nestačí. Proces úzdravy je vždy během na dlouhou trať. Ke startu jsou vždy třeba: Motivace, vlastní rozhodnutí a vůle závislého, nasazení, aktivita, vynaložená energie, projevená konkrétními kroky směrem úzdravě.
Když to zjednodušším, aby to neznělo tak nezvládnutelně, je na začátku cesty potřeba, aby si závislý připustil, že nad svým životem ztratil vládu a svým blízkým přiznal, že v tom zásadní roli hraje jeho vlastní závislost, na které dlouho usilovně pracoval.... a nechal si pomoci, vyšel pomoci vstříc, řekl si o ni.
Bez toho jsou šance na pozitivní změny, úzdravu a šťastnější život, mizivé.
Není pomoc jako pomoc, často se stává, že nevhodně volenými kroky, jako jsou například finanční a materiální podpora, poskytnutí bydlení, atd., pokud je neprovází aktivní zapojení dotyčného do léčebného procesu, pak rodiče, partneři, další příbuzní a blízcí, v nejlepším úmyslu pomoci, jen umožňují a podporují dotyčného v setrvávání v užívání a jeho propadu do ještě hlubší závislosti.
Může to znít děsivě, ale někdy je tou největší pomocí, nepomáhat.
Možná jsem Vás zarmoutil, ale každý má svůj čas. Fakt je, že řada závislých ho propásne...
Nepíšete, jestli jste někdy s matkou o jejím užívání otevřeně mluvila, řekla jí, že o ni máte strach a máte ji ráda, jestli s ní na toto téma mluvil, pokud možno bez vyhrocených emocí, obviňování, výčitek a přemlouvání, někdo další z blízkých. Pokud jste to neudělala, zkuste to.
Každý má právo vybrat si svou cestu, byť se nám nemusí líbit, je dobré, někdy těžké, to respektovat. Je mi jasné, že byste ráda viděla maminku ve štastnější roli a světle.
Naděje umírá poslední, šanci na úzdravu má každý. Netroufáme si odhadovat, kdo z lidí, s kterými přicházíme průběžně do kontaktu, se uzdraví, a kdo ne, natož soudit. Často se setkáváme s tím, že se lidé, nad kterými svět, okolí, dokonce i nejbližší milující, zlomili hůl, dají do pořádku. Ano, býváme svědky zázraků a vždy za nimi stojí velký kus práce uzdraveného.
Všechny užitečné možnosti jste nevyčerpala. Tou "nejvýživnější" může v tento čas být Váš kontakt s odborníky.
Proto Vám doporučuji, abyste se telefonicky spojila s pracovníky služby, která pracuje s rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek ve Vašem okolí a dosahu a domluvila si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nesejde na tom, jestli půjde o poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo kontaktní centrum.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí, co užitečného se dá dělat, jaké konkrétní kroky můžete podniknout, jak s matkou komunikovat. Zároveň Vás upozorní, jakých chyb byste se měla vyvarovat. Získáte pochopení, podporu, pomoc, užitečné informace, případně další kontakty.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se lze pokusit podpořit matčinu potivaci k pozitivním změnám, kontaku s odbornou podporou a případné léčbě.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky bezplatné, specializované Poradny pro rodiče, rodinné příslušníky, partnery a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, rodinné příslušníky a osoby blízké (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i mamince hodně štěstí, kdykoli napište,
Amrit Sen.