malý sáček
babča
Mám dceru s malou vnučkou, obě bydlí u nás. během jednoho roku jsem několikrát našla v jejich věcech či kapsách malý prázdný sáčíček se zbytky nějakého prachu či drtě, napadlo mě, jestli to není tráva. Jednou jsem omylem četla sms jejímu kamarádovi, jestli by za ním mohla přijít na čaj - v 10 večer a jestli zase nemá nějakou dobrůtku....Někdy bývá veselá, jindy s ní není řeč. Nevím co s tím, jak o tom začít a co od toho očekávat....

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, chápu Vaše obavy a starost. Takto na dálku Vám na to, jestli šlo o marihuanu, podle Vašeho popisu spolehlivě odpovědět nedokážu.
Pokud šlo o prach, nebo drť rostlinného původu, jestli byla nalezená látka cítit, jako pryskyřice, nebo listí, mohlo o marihuanu jít. Lepkavá, kompaktní, tuhá i měká hmota, vonící po pryskyřici by mohl být příbuzný hašiš. Pokud látka nepříjemně zapachála a byla jiné, než rostlinné konzistence, mohlo jít o heroin, ale tuto verzi pokládám za méně pravděpodobnou. Pervitin většinou vypadá, jako bílý, bílošedý, žlutý, až hnědý prášek, případně krystalická hmota, buď bez zápachu, nebo s nejrůznějším chemicko - lékovým "odérem". Mohlo jít ale i o zcela jinou látku. V úvahu samozřejmě přichází i verze, že vůbec nešlo o drogu.
Spolehlivě potvrdit, nebo vyvrátit, případně určit a jakou látku šlo, může jen laboratorní rozbor, který je ale poměrně nákladný a provádějí jej zde:
Ústřední toxikologická laboratoř
při Ústavu soudního lékařství a toxikologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
areál Dětské kliniky, 1.patro, budova A2
Ke Karlovu 2, 120 00 Praha 2,
Tel.: 224 967 188
- konzultace k odběru na tel.: 224 911 267
http://www.vfn.cz/pracoviste/kliniky-a-oddeleni/ustav-soudniho-lekarstvi-a-toxikologie/
Výhodnější a daleko rychlejší způsob, jak zjistit, co sáček obsahuje, je zavolat, domluvit termín schůzky a sejít se s pracovníky nejbližšího zařízení, které se zabývá problematikou užívání návykových látek, nejlépe kontaktního centra, terénního programu, nebo další podobné služby. Nemohu Vám to sice zaručit na 100%, je dost dobře možné, že to zkušení odborníci poznají už na první pohled. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Dokážu si představit, že jste se dostala do pasti, protože je velmi těžké začít otevřený rozhovor, očekávat, nebo vyžadovat férovost a upřímnost poté, (nesoudím, chápu Vás), co dospělé dceři prohledáváte kapsy a čtete, byť omylem, zprávu v jejím mobilu.
Samozřejmě, že by pro start bylo nejlepší si s dcerou, bez vyhrocených emocí a zbytečného obviňování o všem otevřeně promluvit. Říci jí o svých obavách, nejistotách a podezřeních, ale také že ji máte ráda, a že máte o ni i vnučku, strach a starost.
Mám za to, že nejspíš nejste připravená, ani nevíte, co dělat, a jak se zachovat, kdyby dcera užívání drog připustila a přiznala.
Že někdo užívá drogy, nemusí vždy znamenat, že je závislý a nedokáže se bez nich obejít, řada lidí dokáže při občasném užívání "normálně" fungovat, plnit povinnosti a žít spokojený život. Další dokáže užívání drog vyřadit z provozu, přes utrpení, až k tragickým koncům. V každém případě existují vždy rizika, která se podle typu drogy, nastavení a dalších dispozic každého člověka a okolností, liší.
Proto Vám doporučuji kontaktovat odbornou podporu a pomoc, nejen z důvodu, že Vám podle pytlíčku, který ukážete, mohou pomoci určit, jestli šlo o drogu, nebo ne.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak postupovat, jak s dcerou komunikovat, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat. Také na jakých pravidlech společného soužití se s dcerou můžete domluvit, a jak jejich případné porušení se striktním vyvozením důsledků ustát a uhájit.
Dozvíte se, jak můžete podpořit motivaci dcery k pozitivnám změnám, bude li to třeba. Získáte pochopení, podporu, pomoc a užitečné informace.
Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas. Uleví se Vám a budete pevnější v kramflecích.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na K-centrum, adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo další služby v okolí, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu, na území ČR, vyhledat služby sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Připojuji další odkazy na našich a dalších stránkách, které se týkají rodičů a případného užívání drog dětí:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost drog.htmlhttp://prevence.sananim.cz/
http://www.odrogach.cz/
Nezapomínejte na sebe, na svůj život. Bylo by chybou žít život někoho jiného, byť jde o vlastní dítě. Naordinujte si činnosti a aktivity, které Vám přináší radost. A hlavně, nezůstávejte na své těžkosti sama, vyražte mezi lidi, svěřte se blízkým, kontaktujte odborníky.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám, dceři i vnučce hodně štěstí,
Amrit Sen.