Odběr krve a moci
Honza
Dobrý den,
Nastupují jako staniční dělník SŽDC. Čeká mě vstupní lékařská prohlídka, kde mi budou odebírat moc a krev v drážní nemocnici. Mam se obávat i testu na drogy při nástupu do teto prace? Děkuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Detekce návykových látek v moči či v krvi v rámci pracovně-lékařské prohlídky při nástupu do zaměstnání není obvyklé, ale vyloučit to zcela nemůžete. Obsah vyšetření je dán vnitřním předpisem zaměstnavatele a zohledňuje především kategorii a rizikovost konkrétní pracovní pozice.
Tedy, má li se vaše práce na železnici dotýkat, byť okrajove, třeba hromadné dopravy osob či nákladu, jako že na železnici spíše asi ano, nelze vyšetření na přítomnost návykových látek vyloučit.
Vstupní prohlídka, jejímž výsledkem je potvrzení o zdravotní způsobilosti k výkonu zaměstnání, se obecně skládá z:
- rozboru údajů o dosavadním vývoji zdravotního stavu a dosud prodělaných onemocněních s cíleným zaměřením zejména na výskyt nemocí, které mohou omezit nebo vyloučit zdravotní způsobilost k práci nebo ke službě,
- z komplexního fyzikálního vyšetření včetně orientačního vyšetření sluchu, zraku, kůže a orientačního neurologického vyšetření, s důrazem na posouzení stavu a funkce orgánů a systémů, které budou zatěžovány v práci nebo ve službě a
-  ze základního chemického vyšetření moči.
Určitě máte právo zeptat se na konkrétní vyšetření, ale mohl byste tak jen přitáhnout pozornost.
S pozdravem J.Chudomel