Pomoc
Ina
Dobrý den,
nedávno jsem zjistila, že v našem městě \"funguje\" asi 20 letá dívka závislá na heroinu. Od policie jsem zjistila, že rodiče už jí odepsali a policie bere dívku každou chvíli na záchytku.
Je mi slečny velmi líto a ráda bych jí pomohla,neboť rodiče to neudělají a policie také ne. Avšak není s ní řeč (zatím jsem jí vždy potkala pod vlivem drogy - dle policie jde o heroin). Nicméně asi vím, jak to vyřešit. Ale vás se chci zeptat, vzhledem k tomu, že slečna majetkem spíše neoplývá a zázemí nemá, je vůbec možné, že byste jí poskytli pomoc? Děkuji
Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Ino, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, chápu Vaši lítost a starost. O peníze a majetek v žádném případě nejde. Pomáhat lze ale pouze tomu, kdo o pomoc stojí, a o to hůř proti jeho vůli. V celé ČR existuje poměrně hustá síť bezplatných služeb, i anonymně poskytovaných uživatelům návykových látek, jejich blízkým, nebo jinak ohroženým drogou, také nejširší veřejnosti, ať už jde o kontaktní centra, adiktologické ambulance, AT poradny, nebo léčebná zařízení nejrůznějšího typu.
Pokud by měla dotyčná zájem, mohou jí odborníci pomoci nejen s případnou léčbou, ale i s řešením sociálních, právních, zdravotních, vztahových a dalších problémů, samozřejmě i v případě, že bude rozhodnutá v užívání pokračovat a život neměnit.
Obrat k lepšímu může u uživatelů návykových látek nastat pouze z jejich vlastní motivace, zájmu, touhy po změně, to znamená, pokud sami vyvinou energii, aktivitu a kroky k úzdravě. Jinak je šance na změnu mizivá.
Pro dotyčnou tedy můžete udělat maximálně to, že s ní promluvíte a nabídnete jí například kontakty na služby, odbornou podporu a pomoc, které může případně využít.
Nutit kohokoli do něčeho, co sám nechce, je většinou kontraproduktivní. Navíc, chápu, že by mohlo dotyčnou znejisťovat, že se angažuje někdo, koho možná ani nezná.
Každý má právo vybrat si svou životní cestu, byť tu nešťastnou, a bylo by chybou jednu ze základních lidských svobod nerespektovat.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města dotyčná, nebo Vy bydlíte, rádi obratem kontakty na služby v dosahu pošleme.
Jak podle oblasti a typu zařízení můžete kontakty vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Internetové poradenství má, byť se znažíme ze všech sil, své limity. Pokud byste měla potřebu podniknout více, a využít všech možností, které máte pro dobrou věc k dispozici, můžete telefonicky kontaktovat některou službu v okolí, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky. Blízkým tak nemusí být jen rodič, partner, rodinný příslušník, nebo přítel uživatele, ale i někdo, komu není osud konkrétního člověka lhostejný a má ho rád.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se spojit například s pracovníky specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení a ochotní odborníci poví, co užitečného se v konkrétním případě dá dělat, jaké kroky můžete případně podniknout, jaké jsou možnosti podpory motivace dotyčné pro pozitivní změny, nebo kontaktu s odbornou službou. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Dostane se Vám řada informací, k hlubšímu uchopení a pochopení závislostní problematiky a života uživatelů drog.
Přeji Vám i dotyčné hodně štěstí, kdybyste ještě něco potřebovala, napište.
Pohodu do brzkých jarních dnů,
Amrit Sen.