Postoj k UD
Veronika
Dobrý deň. Som študentka odboru Sociálna práca. Momentálne pracujem na diplomovej práci, ktorá sa zaoberá postojom spoločnosti k užívateľom drog. Zaujímal by ma Váš názor, ako by sa dal zlepšiť postoj (názor) spoločnosti k užívateľom drog k lepšiemu. Ďakujem

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den, díky za otázku.
Postoj společnosti k uživatelům drog je (a vždycky byl) poněkud povrchní a pokrytecký. Například - většinová společnost v naší době a kultuře je, dle mého názoru, až nemístně tolerantní k užívání a uživatelům alkoholu, jenž je bezesporu nejrizikovější drogou současnosti, byť legální, ale zároveň nekriticky a nepoučeně odsuzuje užívání marihuany, která má významně menší rizikovost, než li již zmíněný alkohol.
Společenské postoje podléhají různým vlivům, jsou rozdílné vzhledem k sociální stratifikaci. Metody, jak je ovlivnit, představují dnes především média, případně postoje lídrů. Vycházejí z pocitu vlastní spokojenosti či nespokojenosti, z míry obecné frustrace a úzkosti, případně z pocitů ohrožení. A také z dostatku či nedostatku informací. A zde jsou zároveň zdroje k ovlivnění. Odpovědná žurnalistika a odpovědní lídři. Obecně platí, že spokojený člověk s vlastním životem je tolerantnější, vzdělaný a poučený je rozumnější, optimista je velkorysejší.
A teď ještě konkrétněji, hovoříme li o problémových uživatelých nelegálních drog. Dostatek kvalitních služeb, především nízkoprahových a harm reduction, včetně příležitostí ke změně životního stylu. Programy edukace uživatelů k takovému životnímu stylu, kterým nejsou ohrožením pro své okolí.
S pozdravem J.Chudomel