Drogy a dedicnost
Naty
Dobry den
Za predpokladu ze se marihuana užívala uz před Kristem a kokain se přidával do coca Coly máme uz v nejak v genech dany dispozice k užívání drog? A muze byt dane v DNA to ze budeme v životě drogove zavisli? Dekuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Naty,
díky za dotaz.
Není mi zcela jasné, co myslíte tím "dispozice k užívání drog v genech"? Člověk opravdu od nepaměti užíval různé omamné látky, ať z kulturních, rituálních, náboženských, společenských, či jiných důvodů. Alkohol a dále různé rostlinné drogy, především dle "nabídky" v místě (Asie, Jižní Amerika, Evropa, a jiné). A s některými měl problém odjakživa. Především s alkoholem. Ale nerozumím, jak to souvisí s genovou výbavou. Určitě ale například se zvědavostí či s vírou.
Otázka, zda je či může být v individuální genetické výbavě zapsána i náchylnost k závislosti na omamných látkách je desetiletí diskutovaná a odpověď na ni není jednoduchá, ani jednoznačná. Již jsem se setkal i s tvrzením, že závislost je geneticky podmíněna nejméně z 50%. Rozhodně dosud žádný takový gen přečten nebyl. A dle mého nelze tuto otázku zjednodušovat na statistické modely, které přisoudí například dětem závislých rodičů vyšší pravděpodobnost vzniku závislosti.
Tedy - zda závislost je zapsána v DNA není ani potvrzeno, ani vyvráceno.
Stačí...?
J.Chudomel