syn na drogách
ingrid
Dobrý den, prosím o radu. Dospělý syn se mi před rokem a půl svěřil, že bere drogy, pervitin, ihned jsme kontaktovali k- centum, docházel tam, poslali ho do léčebny, vydržel tam jen 14 dní a odešel na revers. Sliboval, že to zvládne, najde si práci. Rok utekl a nic se nezměnilo. Nepracuje, dluží peníze kam se podívám, veškeré kamarády co měl před tím nemá, mladší syn se k němu točí zády, nedivím se, několikrát mu pomáhal a pořád ho jen zklame. Mě už začíná docházet trpělivost. Je pravda, že bydlí v mém bytě s moji mámou, nájem platíme napůl, jídlo dostane tak mu nic nechybí. Začal ještě více lhát, když se ho ptám ať mi to vysvětlí vše, tak na mě řve ať ho vyhodím ať to řeknu, že na něj všichni kašleme, je hrozně sprostý, začne do všeho mlátit vše rozbíjet, mám z něho strach, zatím na mě ruku nenapřáhl, ale co když jednou jo.Už jednou jsem ho vyhodila a po měsíci přišel s prosíkem, že vše bude ok, trvalo to chvíli, ale teď je to horší a horší, nenechá se s ním mluvit. Chtěla bych mu pomoci, ale vůbec nevím jak, když je vlastně dospělý. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Ingrid.
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašich rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Ale bohužel, v některých případech (u závislostí obzvlášť) je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud by syn pocítil jaké to je, užil by si život s drogou se vším všudy a pocítil i veškeré důsledky, které tento styl života přináší, možná by pak rychleji došel k tomu, že tento životní styl zase až tak ideální není. Na mnohé toto zabere. Zdali by to bylo účinné i v případě Vašeho syna, bohužel, ale nejde 100% slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti.
Chápu, že odmítnout pomoc dítěti, bývá pro rodiče zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit. Je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest. Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu.U Vás se můžete obrátit na Kontaktní centrum (kontakt níže), které ve svých službách nabízí i poradenské služby pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období a připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Obrátit se můžete na kolegy z organizace KOTEC. Služby jsou poskytovány nezávazně, bezplatně a lze i anonymně. Doporučuji si předem zavolat a objednat se.
Kontaktní centrum, KOTEC
Kostelní náměstí 15
Cheb
Google maps ZOBRAZIT NA MAPĚ
Tel.: 739570108
Provozní doba: Po - Pá 8:00 - 16:30
Kontaktní osoba: Bc. Zuzana Skálová
Více zde: http://www.kotec.cz/regiony/cheb/kontaktni-centrum/
Než se na první konzultaci objednáte, můžete zatím pročíst tyto základní obecné informace pro rodiče, viz přiložený odkaz: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Mějte se zatím hezky, přeji dostatek sil a zlepšení situace.
S pozdravem MK