pervitin
bara1
Dobry den, muj manzel pred dvema lety zacal uzivat pervitin, po roce s tim skoncil (v lecebne nebyl, dostal se z toho jen diky me a detem) a cely rok byl cisty. Ale pred 4 dny jsem nasla na toalete alobal (nejak to inhaluje ci co) a priznal se mi, ze za posledni mesic to tak deset krat uzil znova. Sam rika, ze to uzivat nechce a i toho opet nechal a opravdu toho lituje a prave proziva asi nejhorsi chvile v zivote a jeste par dni bude. Vzal si to kvuli nezvladnuti financni situace a zajisteni rodiny a myslel si, ze s tim to asi zvladne. Vi, ze ja tomu vubec nerozumim a tak bych se chtela zeptat jak bych mu mohla pomoct vic, nez ho podporovat psychicky. Rekl, ze kdyby ta situace nastala znova mam ho odvest k odborne pomoci. Ale k tomu dojit nechci. Chtela bych predejit dalsimu uziti. Da se mu nejak pomoci? Da se psychicka \"zavislost\" vubec lecit? Bojim se, ze financni situace se bude opakovat a on to uzije znova, aby si pomohl psychicky.. Děkuji za radu..

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Báro.
Psychicky návykové látky jsou mnohem záludnější, než se může zdát. Touha po dalších užití může být tak silná, že dokáže uživatele zcela ovládnout. Rozhodně bych psychicky návykové látky nepodceňovala, protože vymanit se z jejich vlivu není vůbec jednoduché a ne každému se to podaří. Chutě mohou přicházet poměrně dlouho i po vysazení, mohou být rafinovaně skryté v různých převlecích. Včas je rozpoznat, naučit se s nimi pracovat a ustát je, je dlouhodobá záležitost a velký kus práce na sobě. Drogy, které se řadí jako látky, na které vzniká psychický návyk (potažmo jejich uživatelé) nejsou nijak ve výhodě v porovnání s látkami, na které se váže i návyk fyzický.
Rozhodně bych partnerovi nebránila v léčbě, terapeutická podpora by mu právě pomohla se v tom lépe zorientovat a lépe porozumět. Většinou se spíše setkáváme s opakem, že uživatel se léčit nehodlá a jeho okolí by jeho zájem přivítalo. Můžete být ráda, že partner má chuť něco se sebou začít opravdu dělat, aby i do budoucna měl od drog pokoj a uměl vše, co bude třeba ustát. Dle mého názoru byste jej měla v léčbě spíše podpořit.
Zde základní info pro blízké osoby: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Dále bych doporučila, abyste se obrátila na nějaké zařízení pracující s uživateli drog a tam využila poradenských služeb pro partnery.
Napište mi, odkud jste, budu se snažit Vás vhodně nasměrovat.
Mějte se zatím hezky a ozvěte se.
S pozdravem MK