OSVČ a ústavní léčba
Mili
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s ústavní léčbou alkoholové závislosti u osob samostatně výdělečně činných, kteří si nemohou dovolit výpadek z procesu na 3 a více měsíců, což by pro ně bylo likvidační.
Mám totiž velmi dobrého kamaráda, který ústavní léčbu právě z tohoto důvodu odmítá, nemohl by tam mít svůj notebook ani mobil, což je vzhledem k systému léčby pochopitelné, tomu rozumím, ale kdyby nemohl vést svoji firmu, kterou budoval 20 let, skončil by. Nemá žádné zaměstnance a já sama mu mohu pomoci pouze částečně - např. vystavovat faktury, vytvářet registrace a jiné administrativní úkony, ale velká část práce spočívá na něm, a to by vykonávat nemohl.
Ale přece jen se zeptám, zda je v některých podobných případech možné učinit výjimku a takovému člověku umožnit výkon jeho práce např. v rámci pracovní terapie.
Jinak přítel souhlasil aspoň s ambulantní léčbou, ale nejsem si jistá, jestli je pro něj dostačující. Pije denně již více než rok, má problémy se spánkem, z čehož vyplývá i silné nadužívání sedativ, má i sebevražedné úmysly.
Mám ho moc ráda a chci mu pomoct ...
S pozdravem
Mili

Odpověděl: Amrit Sen
Mili, zdravím Vás, cením si Vaší důvěry.
Váš dotaz je celý soubor otázek, pokusím se tedy odpovědět na každou postupně. S argumentem, že se závislý nemůže pobytově léčit z objektivních důvodů, mezi které například patří i neodbytné pracovní povinnosti, se setkáváme velmi často.
Pokud je závislý ve stavu, který odborník, nejlépe však dotyčný sám, vyhodnotí tak, že residenční, pobytovou, tedy ústavní, nebo komunitní léčbu potřebuje, říkáme nezřídka vzápětí předkládaným důvodům, proč do léčby nemůže nastoupit, "racionalizace". Často bývají takovými "důvody" rodina, děti, partnerský vztah, nemocní rodiče, práce, kariéra, ale třeba i pes a další... Tedy právě ty hodnoty, pro které stojí za to do léčby jít.
Skutečnost je taková, že likvidační bývá do léčby nenastoupit, nebo ji odkládat. Jde totiž o život. K čemu je firma, kterou, bude li dotyčný pokračovat ve svém trendu, dříve, nebo později, v chodu neudrží? To je přeci jasná, pragmatická matematika, tomu by měl podnikatel rozumět. K čemu je majetek, o který dotyčný dříve, nebo později přijde, pokud neskončí ze zdravotních a dalších důvodů tak, jako tak, v nemocnici, nebo jiném zařízení, případně na hřbitově?
Je zcela nezbytné, aby se klient, pacient, který nastoupí do pobytové léčby, věnoval na 100% léčbě, která jinak ztrácí účinnost a smysl. Celý systém léčby má své souvislosti, včetně pravidel, která, věřte, nejsou nastavena proto, aby "prudila" člověka v léčebném procesu, ale aby ho chránila a poskytla mu potřebný prostor, podmínky a atmosféru k úzdravě.
Takže výjimku, tak jak ji popisujete, Váš kamarád s největší pravděpodobností v žádném typu zařízení, pokud půjde o léčbu závislosti, nedostane.
Chápu Vaše obavy, rozumím starostem, které o kamaráda, nebo přítele máte. Je chvályhodné, že se staráte, jste ochotná a odhodlána k pomoci. K zamyšlení je, že píšete Vy, nikoli přítel. Můžete se snažit do roztrhání těla, pokud iniciativa k léčbě nevychází od závislého, z jeho rozhodnutí, pokud on nepodniká kroky a nevyvíjí energii a vlastní úsilí k úzdravě, která je vždy během na delší trať, je šance na úspěch minimální, téměř nulová.
Někdy bývá paradoxně největší pomocí nepomáhat, aby měl závislý vůbec možnost být konfrontován se svými rozhodnutími, nesl naplno odpovědnost a dopady svého jednání. Chybně volená pomoc jen umožňuje setrvávání v současném stavu, stává se podporou v pití a užívání návykových látek, v propadu do ještě hlubší závislosti.
Píšete, že přítel s pitím současně užívá sedativa. Nadužívání vynecháme, protože jakékoli užívání sedativ současně s alkoholem je více, než alarmující. Kombinace alkohol - sedativa, je jednou z nejrizikovějších a nejdevastačnějších kombinací vůbec. Úmrtí v těchto souvislostech jsou častější, než například při užívání heroinu, včetně abstinečních příznaků, takže se běžně "vyabstinování - detox" neobejde bez lékařského dozoru a odborné asistence.
Zmiňujete myšlenky na sebevraždu přítele. Může jít o volání o pomoc, nebo bití na poplach. V každém případě přítel potřebuje odborníka, ať už psychologa, psychiatra, adiktologa, nebo terapeuta.
Měl by tedy bez váhání kontaktovat některou službu v okolí, která se zabývá závislostní problematikou a poskytuje služby uživatelům návykových látek. Zkuste to příteli, nejspíš znova, navrhnout. Řekněte mu, že ho máte ráda, a jste ochotna pomoci, pokud se půjde léčit. Jestli Vás přítel nevyslyší, odpojte se, bude to pro oba prospěšnější.
Podporu a pomoc v tuto chvíli podle všeho potřebujete zejména Vy. Doporučuji Vám tedy nejlépe nejdříve telefonicky kontaktovat pracovníky některé služby v dosahu, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné, nesejde na tom, jestli půjde o AT poradnu, adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, nebo podobné zařízení.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak se pokusit podpořit motivaci přítele k léčbě, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat. Získáte podporu, porozumění a užitečné informace. Uleví se Vám a budete pevnější v kramflecích. Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, svoji spokojenost a radost, abyste nežila život někoho jiného, tedy nestala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky Poradny pro rodiče a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a osoby blízké (PPR)Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i příteli hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.