pervitin
romana
podezírám syna,že je konzumentem pervitinu.neustále se spolu o tom dohadujeme.chodí bez absencí do práce,dluhy nemá,ale on relativně hodně vydělává.bydlí sám,ale je s námi v kontaktu.není níjak vyhublý,právě naopak.asi ho nebere pravidelně,ale určitě si občas vezme.nepíchá si nic,bere to asi jinak.je pak protivný,ne agresivní,ale na všech vidí chyby,kritizuje,má i pravdu,ale jde mi o tu formu projevu.když se ho zeptám,řekne že je dospělý a co mi zase vadí.byl se mnou v adiktol.poradně,nevím o čem spolu s paní mluvil.mám strach,že se mu to jeho experimentování vymkne z rukou.poradíte mi?děkuji a zdravím.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Vážím si projevené důvěry, chápu Vaše obavy a starost. Je velmi těžké Vám cokoli nového doporučit, je mi to líto, ale všechny možnosti internetového poradenství jsme v poctivém úsilí, s největší důsledností v odpovědích na Vaše 4 předchozí obdobné dotazy, vyčerpali.
Každý má svůj čas, ten synův nejspíš ještě nedozrál. Pochybuji, že se Vám v tuto chvíli podaří syna přinutit, nebo přesvědčit k chování podle Vašich představ. Chápu, jak náročné to pro Vás může být, ale neztrácejte naději, možné je i to, že syn "přijde k rozumu" časem sám.
Psala jste o předchozí návštěvě poradny. Není důležité, o čem s odbornicí syn mluvil, daleko důležitější je, že v tuto chvíli i pro příští dobu potřebujete odbornou podporu a pomoc především Vy.
Jestli máte vůli k pozitivnějšímu obratu, domluvte si telefonicky termín schůzky. Nikoli pro syna, ale jen pro sebe. Nejlepší bude, když se následně domluvíte na průběžnějších návštěvách, abyste byla klidnější, pevnější v kramflecích, a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas. Uvidíte, že se Vám citelně uleví. Dozvíte se, jak podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám, využití odborné podpory a případné léčbě.
Bez motivace, jeho rozhodnutí a vlastních aktivit, je šance na obrat k lepšímu, miziivá. Otázkou zůstává, nakolik je se svým životem syn spokojený, a nakolik je vůbec změna ve hře... Zároveň se dozvíte, jakých chyb byste se měla vyvarovat. Špatně volená starostlivost a péče bývá cestou do pekel, která při nejlepší vůli a úmyslech rodiče, umožňuje synovo setrvávání v užívání a jeho propad do zhoubnější závislosti.
Přečtěte si znova všechna naše doporučení a vezměte je vážně, buďte důsledná. K sobě i ve vztahu k synovi.
Nezapomínejte na sebe, žijte svůj život, nikoli život jiného, byť jde o syna. Pomozte nejdříve sobě. Kdo si nedokáže pomoci, těžko může pomáhat někomu dalšímu. Nezůstávejte na problém sama, kromě návštěvy odborníka si pohovořte a sdílejte pocity s lidmi z rodiny, nebo okruhu přátel, s někým, komu důvěřujete. Neodbývejte se, nešiďte se. Naordinujte si činnosti, které Vám přináší radost, upusťte páru, prostě si vyhoďte z kopýtka, dovolte si, nařiďte si příjemné zážitky, podnikejte osvědčené, experimentujte.
Pražská poradna pro rodiče čerstvě sídlí na nové adrese:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Využít můžete i řadu dalších pražských kvalitních služeb, například:
Centrum pro rodinu Drop In
Karolíny Světlé 286/18
110 00 Praha 1 Staré Město
Telefon: +420 222 221 124
E-mail: stredisko@dropin.cz
Web: http://www.dropin.cz/centrum-pro-rodinu
Adiktologická ambulance Magdaléna
Pod Vyšehradem 1
140 00 Praha 4 - Podolí
Jiří Bouška - vedoucí programu, adiktolog
Mobil: +420 739 639 119
Telefon: +420 241 409 838
E-mail: podoli@magdalena-ops.cz
Web: http://magdalena-ops.eu/
Přeji Vám i synovi vše dobré, hodně štěstí,
Amrit Sen.