Leky
Miss
Chtela bych se zeptat jestli lek Stopex humex nebo piracetam jde zjistit v drogovych testrech protoze stopex obsahuje drogu DXM nikde to nemohu najit tak se ptam tady. A jake jsou negativni ucinky stopexu pri delsim uzivani?
Dekuji za odpoved

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Prvně, dobrý den,
To, jestli bude dextrometorfan detekován ve vzorku závisí na tom, jakou metodou by byly vzorky testovány. V běžných (policejních apod.) testech se pravděpodobně neukáže reaktivita, ale pokud bude vzorek podroben testování pomocí chromatografických metod, je možné, že dextrometorfan (a/nebo jeho metabolity) nalezen bude. Podobně to platí pro piracetam. Samozřejmě také však záleží na mnoha dalších faktorehx, jako je doba testování (odběru vzorku) od posledního užití, množství užité látky, individuální nastavení organizmu, individuálním metabolizmu atd.
Pokud jde o Vaší druhou otázku, pak záleží na tom, jestli je dextrometorfan zneužíván (tj. užíván ve vyšších dávkách než jsou doporučené, nebo je zneužíván pro své přidružené účinky nikoli jako antitusikum proti kašli) nebo užíván (v souladu s indikací a v adekvátních dávkách).
Pokud jde o zneužívání, pak stejně jako jakákoli jiná látka má i dextromethorfan své závažné účinky a předávkování může vyústit až do fatálního konce.
Při zneužití dextromethorfanu se mohou vyskytnout nevolnosti, zvracení, excitovanost, nebo naopak zmatenost a ospalost. Při extrémně vysokém předávkování může dojít k dechovému útlumu, vedoucímu až ke kómatu a mohou se vyskytnout i celkové křeče (podobné epilepsii) a různé svalové záškuby. Dechový útlum může samozřejmě vést k zástavě dechu, což může zase vést, jak jsem psal výše, k fatálnímu konci. Může se vyskytnout zvýšení nebo snížení krevního tlaku, zvýšení tepové frekvence a zvýšení tělesné teploty. Další nebezpečí plyne samozřejmě z kombinací s dalšími látkami, ať už legálními nebo nelegálními.
Při chronickém přívodu dextrometorfanu může vzniknout jakási závislostní porucha podobná při užívání ostatních halucinogenů.
Pokud byste potřebovala, neváhejte podat další dotaz, případně zavítat na http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm.shtml (v angličtině).
S pozdravem
Dr. Oktábec