mluvit s dcerou
Eva
Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, v jakém věku je vhodné mluvit s dcerou o drogách? přítel, tatínek dceři je závislý, byl 2 x na léčení..ale..je jí 6 let a chci se odstěhovat,-byt mám na prodej..nechci tatínka tímto shodit, ale bojím se o ni..puberta a tak..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Evo,
a děkuji za dotaz i důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Rozumím tomu, že nechcete nic zanedbat, že máte možná už dnes o dceru a její budoucnost obavy. Zároveň asi není snadné najít správná slova, abyste "nepoškodila" tatínka dcery. Bohužel však pro vás nemám jednoznačnou odpověď. A neexituje žádný zaručený způsob, jak s dětmi mluvit o drogách a zajistit, že se jich pak v budoucnu nedotknou a pubertu ve zdraví přežijí. Rozhodnutí, jak postupovat, bude na vás.
Já vám mohu doporučit následující stránky, kde najdete spoustu rad i příkladů. Určitě stojí za to se na ně podívat aspoň pro inspiraci. Osobně mám tu zkušenost, že nemá cenu nic moc tajit nebo lhát. Ale ani dlouhé a podrobné proslovy nejspou tím nejlepším. Nejspíš bych vycházela z toho, co dcera již zná a čeho je svědkem, na co se ptá, v jaké situaci se vyskytnete a jak se cítíte.
V šesti letech už jistě ví o tom, že existuje alkohol (pivo, víno a další), tabák a cigarety, léky - a že nejsou pro děti, že se s nimi musí zacházet s rozumem i pokud jde o dospělé. Jsou lidé, kteří to dokáží a jsou takoví, kterým to po čase nejde a nedokáží pití/kouření/braní léků/drog zastavit. Tomu se říká, že jsou na alkoholu/pivu/cigaretě/droze závislý. A tak je na tom teď i tatínek. Chtěla bych mu pomoct, ale nevím jak, nedaří se mi to. A nechci, abychom v tom spolu dál takhle žili a chovali se k sobě ošklivě. Jsem z toho smutná, a je to pro mě těžké, ale rozhodla jsem se, že už s tatínkem nebudeme bydlet. Tebe vezmu s sebou. Mám tě ráda. Tatínek tě má rád, budeme se s ním vídat, když nebude opilý/pod vlivem drog/když se bude chovat hezky a když se na tom dopředu domluvíme.
Nemá asi cenu vymýšlet dlouhé proslovy. I předchozí text je poměrně dlouhý a spíš pro inspiraci. I s vysvětlováním můžete postupovat po jednotlivých krocích. Stačí pár krátkých vět, které vám budou sedět, budou vystihovat situaci. Uvidíte, jak dcera zareaguje. A také to není tak, že byste musela mít pohotovou odpověď na všechno.
Dneska už je také poměrně dost materiálů, kde se o tom, co jsou drogy, dozví i děti v tomto věku. Zkuste zapátrat, projít se je nejprv sama a pak třeba společně s dcerou a věci komentovat, dát jí prostor na otázky. Teď mě napadá třeba Fimfárům - v jednom z dílů je příběh o alkoholu.
A poslední věc, která mi celou dobu běží hlavou se týká vás - jak jste na tom vy? Odejít od přítele, otce své dcery, nebývá snadné. Máte někoho, komu se můžete svěřit, kdo je vám oporou? Měla byste zájem o kontakt na poradnu, kde byste mohla o podobných věcech (včetně toho, jak mluvit s dcerou) hovořit? Kdybyste o to stála, napište odkud jste a pošlu vám odkaz na poradnu ve vašem okolí.
Stačí to v tuhle chvíli takhle?
S pozdravem,
Gabriela M.