jedná se o závislost?
Martin
Dobrý den, poprvé jsem pervitin užil před cca 20 ti měsíci. \"Doba temna\" bylo prvních cca šest mesíců, kdy jsem pervitin užíval defakto kontinuálně jen s několikadenními přestávkami. Od začátku do teď na mě užívání pervitinu neodhalil nikdo, ani vlastní matka. Už od poloviny této doby jsem měl snahu užívání omezit, avšak bydlel jsem s na pervitinu závislou osobou, která mi jej i prvně nabídla (a celý problém, ale zároveň v těch hlavně začátcích velmi přínosnou zkušenost v mnoha směrech, kterou považuji za jednu z nejdůležitějších v životě - a vlastně za ní jsem rád..), která potřebu cokoli omezovat neměla a jak si asi umíte představit, pokud se doma pořád nějaká droga válí, případně stačí i zmínka.. Jakákoli snaha o omezení atp. je zcela zbytečná. Po odstěhování této osoby kdy už jsem byl ve svém pokusu o omezení a abstinenci svobodný, se vcelku rychle spotřeba pervitnu ustálila na cca 0,5 g měsíčně, obvykle \"dvoudenni tah\". Důvodem bývá náhlý podnět z mozku ve smyslu \"a proč by sis nedal jednou za čas\", za ten cca rok bych řekl většinou v době \"válení se\". nudy atd. Následně zcela vypne racionálno a drogu si seženu. Cílem není nic konkrétního, možná jen samotná intoxikace a pocit vzrušení ze zakázaného ale to si jen dovozuji. Zpětně odhadnuto si nemyslím, že by bylo až tak těžké vůlí či nějak tento krizový moment přemoci a drogu si vcelku bezmyšlenkovitě nepořídit. Na internetu hledám různé materiály a informace především od psychiatrů atd., aby to mělo nějakou relevanci. V kontextu závislosti se však vždy uvádí mnohem častější, až denní užívání, z důvodu tolerance přechod na injekce.. finanční problémy kvůli nákupu drog.. zkrátka mě 500 kč měsíčně nezabije, víceméně žádné problémy mi to nepřináší.. prostě všude uvádějí zcela jiné rozměry množství, periodicity i negativa z toho plynoucí. A tak vlastně nevím, jestli je to v této vcelku bagatelní míře také závislost, psychická či se nemůže jednat jen.. o třeba mojí blbost. Dále se chci zeptat zdali je rozdíl mezi pojmy psychická a drogová závislost a jaká je, v případě že závislý jsem, v té výše uvedené míře, pravděpodobnost či šance se s ní vyrovnat a zbavit se jí vlastními silami.. vůlí. Osobně mám pocit, že stačí vydržet o kousek déle.. bohužel jeden pokus za 3-5 týdnu a začínám od znova.. Štve mě víc než cokoli jiného samotný fakt, že v této míře jsem schopný udržet frekvenci užívání a množství pervitinu na snesitelné míře, která mi život nijak nebourá ( oproti začátku s častějším užíváním, kdy jsem poznal jak bourat umí ) avšak nejsem schopen ho vytěsnit úplně. Žádný důvod k užití nemám a racionálně vím, že dobře je jen absolutní abstinence. Rád bych s tím skoncoval sám.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Martine,
osobně si myslím, že pojem závislost, je v zásadě "jen definice". To, že se do té medicínské definice v tuhle chvíli nevejdete, ještě neznamená, že jste s tím, jak to je, spokojený. A vy evidentně spokojený nejste. Vypadá to, jako byste chtěl lépe porozumět tomu, co se s vámi děje, dovědět se víc sám o sobě. Mohlo by vám pomoci vést si něco jako deník, kde byste se více zaobíral tím, co užití předchází, jak se cítíte, na co myslíte, hraje v tom roli místo, okolí, nějací lidé, muzika, konflikty, práce, škola, den v týdnu? Jak pak užití prožíváte? S kým trávíte čas, co děláte? Jak to končí?
Jestli to můžete zvládnout sám vlastní vůlí? Jistě to je možné, ale jestli to tak bude i ve vašem případě říct nedokážu. Možná pomůže, když si dáte nějaký jasný termín (nebo bod - událost, počet pokusů). Pokud k němu dojdete, bude to impuls hledat odbornou pomoc.
A nebo se pak rovnou nabízí psychoterapie. Přemýšlel jste někdy o něčem takovém? Kontakty na psychoterapeuty najdete např. zde
Pokud jde o faktické dotazy - ptal jste se na rozdíl mezi psychickou a drogovu závislostí ... drogová závislost - většinou se tím myslí závislost na droze, může mít složku fyzickou a psychickou (např. heroin), může mít jen psychickou (halucinogeny); čistě psychická závislost může být také např. na hraní her (gambling). Stačí to takhle?
S pozdravem,
Gabriela M.