přítel tátou na pervitinu
Káča
Dobrý den,
v minulosti jsem měla možnost několikrát vyzkoušet pervitin spolu se svým přítelem, který jej užíval poměrně dlouhodobě. Celkem jsem se do toho nechala stáhnout, ale už jsem z toho chtěla ven. Otěhotněla jsem atak šli všechny tyhle věci stranou a já se začala starat o lepší kvalitu našeho života. Přítel mi slíbil, že udělá vše proto, aby miminko mělo ty nejlepší rodiče a my mu vytvořili skvělé zázemí. Samozřejmě mě jako budoucí matce se slib dodžet podařilo. On má ale bohužel výkyvy. Už během těhotenství jsem měla kolikrát pocit,že pervitin užíval. ( vzhledem k tomu, že je věčně s něčím nespokojenej a jeho výkyv nálady o 180 rozhodně nevypadal přirozeně, spolu spojený s nespavostí a vůbec nejedl). Hodně mě to štvalo a zárověň mrzelo, ale doufala jsem, že po narození miminka zmoudří a bude to ok. Během měsíce je to potřetí. Příšel a já to na něm prostě viděla, cítila jsem to z jeho chování, ale on mi to neustále vyvrací. Vždycky začal vymýšlet alibi, jak k jeho chování, tak k tomu co všechno dělal a že by vlastně neměl možnost si to ani vzít. Já mu ale nevěřím. V životě se toho hodně nalhal a neděla mu problém se ze všeho vykecat tak, že už jsem pak raději potichu a všechno dusím v sobě. Když se ho ptám i na jeho pocity atd.,tak je vše v pořádku. Jen pryý všichni lidi okolo mají problémy. Nechci, aby mi lhal. Nechci, aby to bral a ráda bych aby se mnou komunikoval. Jsem si jistá, že jsem se nemýlila. Prostě jsem to tak vždycky cítila a jeho chování tomu napovídalo ze všech stránek. U mě klesá na hodnotách, celý vztah se tím narušuje a to nejhlavnější je, že nechci, aby moje dítě mělo takového otce. Nutno dodat, že ho miluju a zvládli jsme toho opravdu spousty. Prosím poradtě mi co mám dělat. Nebo je možnost, že bych byla paranoidní ? Děkuji. K.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Káčo,
děkuji za dotaz a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Máte pravdu v tom, že mateřství bývá velkou motivací pro matky, aby s braním drog přestaly (ikdyž tomu tak nemusí být vždycky). Může to být silný důvod i pro otce. Ale podle toho, co popisujete, si myslím,že váš partner bude nejspíš patřit mezi ty případy, kdy ani těhotenství partnerky, ani narození potomka, ke změně nestačí.
Na druhou stranu se domnívám, že není až tolik rozhodující to, jestli partner drogy užívá nebo neužívá. Není pak rozhodující ani to, jestli jste nebo nejste ohledně jeho možného užívání paranoidní, či nikoli. Jde přeci hlavně o to, jak se chová k vám a vašemu dítěti. Jak se s ním cítíte, co prožíváte. A chování, které zmiňujete, je pravděpodobně velmi nepříjemné. Do vztahu a rodiny přináší napětí, stres, hádky, podezírání, manipulaci ... Píšete, že je pro vás nepřijatené, aby v takových podmínkách vyrůstalo vaše dítě. A vy jste ta, kdo má za dítě v tuhle chvíli odpovědnost a jste ta, která rozhodne, co bude dál.
Rozhodnout se, jestli v takových podmínkách dál zůstat, nebo odejít, bývá těžké. Na jedné straně to může znamenat ztrátu kontaktu s partnerem a otcem vašeho dítěte, samotu, možná i existenční problémy, pochyby o tom, zda jste rozhodla správně. Na stranu druhou to může přinést klid, volnost a pohodu do vašeho každodenního fungování, pocit vlastní odpovědnosti a možnosti rozhodovat o svém životě. Dopředu vám nikdo neřekne, jak se situace vyvine dál. Je možné, že pro partnera bude právě váš odchod tím "oficiálním" důvodem pro to, aby se propadl do závislosti, možná na vás za ni bude svalovat vinu. A nebo to pro něj bude naopak ta největší motivace ke změně. Rozhodnutí za vás však nikdo neudělá a odpovědnost za něj nakonec ponesete jenom vy sama. A i proto vám nechci radit, co máte dělat. Mohu vám jen popřát hodně sil, trpělivost, odvahy a štěstí.
V podobných situacích však pomáhá mít možnost promluvit si s někým nestranným a probrat svoje možnosti, třeba si i rozhovor s partnerem vyzkoušet. Máte zkušenost s nějakou pomáhající organizací, kam byste se mohla v tuto chvíli obrátit? Kdybyste měla zájem si o všem podrobně a osobně promluvit, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná. Mohla bych vám poslat nějaké kontakty.
S přáním všeho dobrého, hodně sil, odvahy a štěstí,
Gabriela Minařík.