Rivotril
Lenka
Dobrý den,už 6 let se léčím na depresi,je mi 55,beru Triticco,Atarax,na noc Prothazin,na podzim se mi zhoršily stavy úzkosti,paní doktorka mi přidala Rivotril 0,5mg 2x1,pracuji jako zdravotní sestra,kolegyně mě straší,že jsem už feťák,že když Rivotril vynechám,budu mít abst.příznaky,zatím takové stavy nemám,i když vynechám.Jenže s mojí úzkostnou poruchou mě vyděsily,moje paní doktorka je na dovolené,proto moc prosím o pomoc. Děkuji pěkně,omlouvám se,že se ptám,přeji hezký den,L.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že nemá smysl dělat nějaké unáhlené závěry v momentě, kdy je Vaše lékařka na dovolené. Pár dní nebo týden už na věci nic moc nezmění. Faktem je, že Rivotril má potenciál způsobovat závislost. Mělo by se s ním zacházet opatrně, a to jak při nasazování, tak úpravě dávek, tak i vysazování. I o tom byste se měla předem s psychiatrem domluvit.
Důležité je hlavně myslím zvážit, jestli přidávání dalších léků je řešením Vašich potíží. Nepíšete nic o tom, jakou léčbu jste zkoušela, ani proč se úzkosti zhoršily. Jestli např. chodíte také na terapii, jestli jste případně zkusila nějaký krátkodobý terapeutický program na léčbu úzkostí, ambulantního nebo stacionárního charakteru atd. Léky samotné dlouhodobě nic moc neřeší, je třeba je kombinovat s psychoterapií.
Zkuste tohle všechno, včetně Vašich obav ze závislosti (vcelku oprávněných) probrat s psychiatrou až se vrátí z dovolené. Případně můžete vše zkonzultovat ještě i s jiným lékařem, abyste měla druhý názor. To je ale třeba osobně, internet na to nestačí. Je třeba, aby se Vás lékař mohl doptat, aby se dozvěděl více z Vaší anamnézy.
Rozhodně se nebojte nějaké změny a nesmiřujte se se stavem, který Vám nevyhovuje.
Přeji hodně sil!