Poranění dětí o jehlu
Iva
Dobrý den, vážení. Chtěla bych se Vás moc prosím zeptat, na pár otázek. Mám dvě malé,ale opravdu živé děti. Chodíme často na hriště,do parků atd. Velice mne trápí situace s odhozenými stříkačkami...My jsme se zatím v přímem kontaktu se stříkačkami nesetkali, ale slyšela jsem, že i u nás ve městě se jich už hodně našlo. Moc se bojím toho, že se děti v rámci hraní si a běhání, nedopatřením poraní o pohozenou stříkačku. Tudíž, bych se Vás zeptala, jak velké je riziko přenosu hepatitidy C a HIV? Jak dlouho přetrvávají oba tyto viry ve stříkačce? Kolik cca minut? Zda už se někdo někdy takto náhodně poraněním jehlou nakazil těmito nemocemi a zda jste i v mhd už našli nějaké stříkačky v sedačkách? Děkuji mockrát za odpověd.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
začnu od konce - zprávy o injekčních stříkačkách v sedačkách MHD nebo v kině, které jsou infikované a umíšťují je tam lidé záměrně, jsou tzv. hoax - lživá, poplašná zpráva, která není založená na pravdě. Zde můžete najít databázi podobných poplašných zpráv a přímo zde je odkaz na zprávu o injekčních stříkačkách v sedačkách. Tím nemohu ale tvrdit, ani zaručit, že se něco takového nemůže někde skutečně ojediněle stát.
Možnost nákazy dítěte při poranění injekční stříkakou na dětškém hřišit, nebo kdekoli jinde, s naprostou jistotou vyloučit nelze, nicméně nevím o případu, kdy by u nás k něčemu takovému došlo. Hlavním způsobem přenosu HIV je sexuální pohlavní styk. Jen velmi málo nově nakažených v ČR (jinde ve světe to je větší procento) se nakazí přes sdílení injekčního náčiní. Jistá část způsobu nakažení zůstává neobjasněná, a většinou jde o případy, kdy se dotyční nedostavili k dalšímu šetření. Tady jsou k dohledání i přesná data o stavu v ČR (i o nově nakažených a původu nákazy).
Virus HIV je velmi citlivý a nepřežívá na vzduchu a světle dlouho, uvádí se životnost kolem několika vteřin až hodin (podle prostředí). Po vyschnutí, vystavení běžným úklidovým prostředkům či vyšším teplotám rychle hyne (zde). Je tedy velmi nepravděpodobné, aby se někdo nakazil při poranění injekční stříkačkou, obzvlášť kdy není "čerstvá".
Virus žloutenky typu C přežívá déle. Lze u něj předpokládat přežití v rozsahu 16 hodin až 4 dny (na vzduchu a při pokojové teplotě). Výkyvy teploty životnost zkracují. Rovněž dojde-li k zaschnutí krve, virus dlouho nepřežije. V případě, že by ve stříkačce nebyla krev zaschlá, mohl by virus přežít i delší dobu.
Vašim obavám rozumím, sama mám dvě malé děti, ale pravděpodobnost nákazy touto cestou je aspoň podle mého názoru naprosto minimální.
Pokud jsou děti už trochu rozumné, pak je na místě se s nimi bavit o tom, co dělat, když něco jako stříkačku najdu (zde platí zásadní pravidlo NESAHAT! a zavolat dospělého, který kontaktuje Městskou policii, která dojede stříkačku sebrat; exituje i spousta letáků).
Když by se něco takového, jako je poranění použitou injekční stříkačkou skutečně stalo, pak je na místě obrátit se na svého doktora, případně rovnou na okresní hygienickou stanici. Většinou pak následuje půlroční období, kdy je potřeba docházet na testy. Podrobné informace k postupu při poranění jehlou najdete zde.
Ráda bych vás nějak víc uklidnila. Stejně tak ale rozumím vašim obavám. Doufám, že se do žádné takové situace nedostanete.
S pozdravem,
Gabriela.