těhotná s drogově závislým
těhule
Dobrý den,
právě jsem zjistila, že jsem těhotná. Teprva třetí, čtvrtý týden, ale jde o partnera. Od svých čtrnácti let kouří marihuanu, vyzkoušel prý snad všechny drogy co existují, nakonec skončil rok a půl na amfetaminu. Když jsme se poznali a byli jsme spolu, vydržel dva měsíce čistý, ale pak přišla první hádka a dal si zase. Nadále se nestýkáme, nechci se zaobírat takovými věcmi, ale jde mi o to, jaký vliv to může mít na dítě? Je to hodně nebezpečné? Vždy jsem říkala, že bych na potrat nikdy nešla, ale v této situaci nevím, jestli to nebude lepší...
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
chápu, že je to pro \vás teď velký šok a zvažujete všechna rizika. Pokud jste ale jinak rozhodnutá dítě si nechat, věnovat mu svou lásku a vychovat ho, pak závislost jeho biologického otce by ne,ěla být překážkou. Z této strany hrozí několik rizik.
První je, že sklon k závislostem je do určité míry dědičný. Někdy se uvádí, že za závislost mohou až z poloviny geny. Je tedy větší riziko, že Váš společný potomek bude mít určité sklony k rizikovému chování. Jednak se to ale vůběc stát nemusí a jednak se dá mnohé korigovat vhodnou výchovou, prostředím apod.
Druhým rizikem je, že byste nakenc přeci jen dítě vychovávali spolu, nebo by se on nějak na výchově podílel a přitom neměl svou závislost vyřešenou. Pak by to pro dítě jistě zátěž byla. Může se ale stát, že on o dítě nebude jevit zájem, nebo že se naopak časem závislosti zbaví a bude u dobrým otcem. Ani to tedy nelze předvídat a scénáře jsou hodně různé.
Z hledicka prenatálního vývoje a možného poškození plodu je naprosto zásadní matka, otec minimálně (ten opravu hlavně přes genetiku). Pokud Vy tey žijete běžný život a budete o sebe pečovat, pak není důvod, proč by se Vám nenarodilo naprosto zdravé miminko. V každém případě první screeningy odhalí naprostou většinu zásadních potíží a vždy je pak ještě čas rozhodnout se.
Doufám tedy, že se rozhodnete tak, abyste toho později nelitovala, ať už na jednu nebo druhou stranu.
Přeji hodně sil!