Nakaza
Josef
Dobry den mam nekolik otazek
1) Mohlo by dojit k nakaze HIV nebo hepatitidy B, C pri povrchovem poraneni??? Uvedu priklad : Nasel sem strikacku chytl ji za ten druhy konec od jehly myslim ten plastovy kulaty pist jak se macka ktery byl napraskly a ja se rizl o to praskly doslo k povrchovemu proriznuti polstarku ale ne na krev jen sem citil jak to mam narizle pokud bych si poranil skaru nebo podkozi
I kdyz sem si to mackal netekla ani kapicka krve hned sem si to omyl mydlem a houbickou
2) Dokaze Vir se uchytit v techto castech a dostat se do obehu??
3)Vsude se uvadi ruzne doby kdy prezije virus na vzduchu pripadne ve vode. Nekde pisi hodiny , nekde ani minutu Jak tomu tedy ve skutecnosti opravdu je. Zda je nekde opravdu zjisteno jak dlouho je virus schopen prezit A pokud by na tom opacnem konci bylo velice malicke mnozstvi krve okem nepatrne a strikacka by byla v rozpustene vode po snehove brecce mohlo tam zustat nejake mnozstvi viru A ja treba jak sem se rizl a protizl si ten polstarek tim plastem mohl bych se nakazit Pripadne zda mezi priznaky patri i bolest hlavy bez teploty nebo zvetsene asi uzliny v podpazi pri hmatu bolestive Jinak cca 2 dny po tom poraneni me bolelo v krku a cca asi po18 dnech se mi zvetsily asi uzliny v pravem podpazi min a v levem vic a kdyz si to macknu je to bolestive
Pak sem mel i nazloutlou stolici
Take se mi udelali pud hornim rtem v puse afty a cca po 14 dnech zmizeli
Je moznost ze sem se mohl nakazit Pripadne pokud bych byl nakazen a je mi 29let je sance se dozit vysokeho veku nebo ne Protoze sem cetl nektere clanky jak lecba nezabira diky rezistenci Muze to byt a psychicky problem z me obavy Dekuji za vasi odpoved na vsechny me otazky prosim o zodpovezeni pripadne na emai

Odpověděl: Amrit Sen
Josefe, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, dobře, že píšete. Nezmiňujete se o tom, jak to máte s užíváním návykových látek Vy, ani proč jste s cizí stříkačkou manipuloval. Předpokládám tedy, že jste zástupcem nejširší veřejnosti.
Pravděpodobnost, že byste se v situaci, jak ji popisujete, nakazil, sice není velká, ale možné to je.
Proto Vám doporučuji, abyste se nechal bezplatně otestovat. Pokud Vám vyjde negativní test, je potřeba, aby se za 2, ale spíš za 3 měsíce opakoval, protože test nedokáže vyhodnotit možnost nákazy v inkubační době daných nemocí. V každém případě bude bezpečnější, když příště nález stříkačky oznámíte buď policii, nebo pracovníkům terénního programu, který v oblasti působí. K povinnostem těchto služeb patří postarat se o včasnou a bezpečnou likvidaci infekčního odpadu.
Pokud byste se nakazil žloutenkou B, nebo C, existuje účinná léčba, která je ve většině případů úspěšná. Pokud se nemocný, například s žloutenkou C nelečí, ale šetří játra, to znamená především nepít alkohol a nefutrovat se jedy, může bez snížení kvality života žít i desítky let. Lidem nakaženým virem HIV lze účinnou léčbou prodloužit život rovněž až o desítky let. Navíc její vývoj pokračuje...
Podrobnější informace k uvedeným nemocem, najdete na stránkách naší poradny pod těmito odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
Přikládám výňatky z kvalitně zpracovaných informačních letáků organizace Magdaléna, o.p.s., kde najdete odpověď na většinu Vašich otázek, a více:
Hepatitida (žloutenka) typu B, je virové onemocnění jater. V neléčené formě může způsobovat jaterní selhání, cirhózu jater, nádorová onemocnění a v některých případech i smrt.
ZPŮSOBY PŘENOSU
Žloutenka typu B se přenáší infikovanými tělními tekutinami: krví, spermatem a vaginálním sekretem
• nitrožilní aplikace drog nebo léků
• tetování, piercing
• nechráněný pohlavní styk
• používání společných hygienických potřeb
(zubní kartáčky, holicí strojky)
• při porodu nebo kojení, z nemocné matky na dítě
• manipulace s infekčním materiálem
(riziková povolání)
INKUBAČNÍ DOBA, PŘÍZNAKY, PROJEVY, STÁDIA
Inkubační doba, tedy doba od nákazy k propuknutí prvních příznaků je 4 týdny až 6 měsíců (nejčastěji 2 - 3 měsíce).
První příznaky onemocnění jsou velmi podobné příznakům chřipky:
• horečka
• únava, slabost
• nechutenství, nevolnost
• bolest kloubů
• kožní vyrážky
Specifické příznaky:
• žluté zabarvení kůže, nebo očního bělma
• tmavá moč a světlá stolice
V některých případech nemá nakažený člověk vůbec žádné příznaky onemocnění.
Akutní stádium nemoci trvá několik týdnů a léčí se podpůrně:
• klidem na lůžku
• dietou
• léky
• bylinami podporujícími funkci jater
(Ostropestřec Mariánský)
Neléčená Žloutenka typu B může přejít do chronické fáze, kdy je léčena Interferonem (lékem
ovlivňujícím imunitní systém) a antivirotiky.
PREVENCE
Nejlepší prevencí proti žloutence typu B je očkování a vyvarování se rizikovému chování.
Nejúčinnější ochranu proti hepatitidě typu B poskytuje očkování. V souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace je toto očkování v České republice od roku 2001 zařazeno do dětských očkovacích programů. Očkují se kojenci v 1. roce života a děti ve věku 12 let.
Ostatní zájemci o očkování si mohou vakcínu koupit. Vedle očkovací látky zaměřené proti viru hepatitidy B je k dispozici i kombinovaná vakcína poskytující zároveň ochranu proti hepatitidě typu A. Vlastní očkování probíhá podle různých očkovacích schémat. Obvykle je třeba absolvovat 3 injekce v různých časových intervalech. O předpis a podání vakcíny požádejte svého praktického lékaře.
VHC neboli virová hepatitida typu C, obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spontánní clearanci viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
ZPŮSOBY PŘENOSU:
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
• VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
• Nejlepší ochranou je vždy používat kondom! Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především předmětů osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
• Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, proto vždy využívejte pouze speciální salón, ve kterém se dodržují přísná hygienická pravidla.
• Uživatelé drog se mohou nakazit sdílenou jehlou, nádobíčkem a vodou. Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že Vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
• VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím
společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
JAK SE VHC PROJEVUJE?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
Začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
Jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30 let) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou
objevit také psychické obtíže.
LÉČBA VHC:
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je nutné ještě absolvovat testy laboratorní, které výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, jestli jste se nenakazil/a v inkubační době, tedy 2 - 3 měsíce zpátky, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově! Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud v komunikaci s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog či alkoholu, nebo jej omezit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok). V závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho ve Vašem okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání nebo studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity.
Akutní uživatelé drog nejsou proto většinou do léčby přijímáni. Pokud se chcete léčit, je lepší
řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů
úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy C. Poškozování Vašich jater se zastaví. Už nebudete nakažlivý/á pro své okolí!
JAK NENAKAZIT NĚKOHO DALŠÍHO?
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění a Vaše krev nedostala do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat. Tedy starat se o to, aby Vaše jehly, vodu nebo rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván). Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
HIV, virus lidského immunodeficitu = virus, který napadá lidskou obranyschopnost
AIDS, syndrom získaného immunodeficitu = 3. stádium nákazy virem HIV. AIDS je nemoc, která patří
mezi infekční onemocnění.
ZPŮSOBY PŘENOSU:
Přítomnost viru HIV je prokazatelná v tělesných tekutinách, jako je: krev, sperma, poševní sekret a mateřské mléko.
HIV je ve vnějším prostředí velice citlivý a snadno zneškodnitelný běžnými desinfekčními prostředky a fyzikálními vlivy. Ve vnějším prostředí přežívá maximálně několik hodin. Existují 3 způsoby přenosu:
A) Nechráněný pohlavní styk
Jde o jednu z nejčastějších cest nákazy. Riziko přenosu HIV z muže na ženu je výrazně vyšší než z infikované ženy na muže, neboť ve spermatu je viru obsaženo podstatně větší množství, než v poševním sekretu. Ženy jsou také k nákaze vnímavější. Dříve se AIDS označovalo za nemoc homosexuálů, HIV se totiž nejsnadněji přenáší análním stykem. Dnes už ale víme, že bez rizika není ani normální soulož a dokonce ani orální sex.
B) Krevní cesta
Nejčastěji dochází k přenosu HIV krví u drogových uživatelů sdílením injekčních jehel, stříkaček
i roztoků s nakaženým jedincem.
Speciální testování všech dárců krve, které bylo v ČR zavedeno v roce 1987, snížilo riziko přenosu HIV krevní transfuzí na minimum.
Všechny chirurgické nástroje, popř. tetovací jehly apod., musí být řádně desinfikovány a sterilizovány, jinak hrozí riziko přenosu také.
Je třeba dávat pozor i na společné užívání žiletek, zubních kartáčků a jiných hygienických potřeb.
C) Z matky na dítě
Žena infikovaná HIV může virus přenést na své dítě, a to buď během těhotenství, porodu nebo při kojení. Všechny těhotné ženy jsou v ČR na HIV testovány. Pokud je těhotná HIV pozitivní žena včas léčena a porod probíhá podle daných pravidel, snižuje se riziko přenosu HIV z matky na dítě z cca. 26% na 6-8%, tedy o 2/3. HIV pozitivním ženám se nedoporučuje kojit.
Virus HIV se NEPŘENÁŠÍ:
• slinami, slzami
• bodnutím komárem
• použitím WC (jsou-li dodrženy základní
hygienické podmínky)
• ve sprše, v bazénu
• v nemocnici
• příborem
Jinými slovy při běžném mezilidském kontaktu.
INKUBAČNÍ DOBA, PŘÍZNAKY, PROJEVY, STÁDIA AIDS
1. fáze
Akutní primární infekce (primoinfekce):
V průběhu 2. až 6. týdne (nejčastěji 3. a 4. týden) po průniku HIV do organismu se u 60 - 70 % nakažených osob projeví primární syndrom = příznaky připomínající chřipku nebo mononukleózu. Často se rozvine horečka, jindy převládá únava, zvětšené mízní uzliny na více částech těla (krk, podpaží, třísla...) a/nebo vyrážka. Může se objevit i zvracení, nevolnost, bolesti hlavy a svalů, či trávicí obtíže.
U části nakažených se žádné příznaky neprojeví. Virus se množí a napadá T lymfocyty (jeden z druhů bílých krvinek). U infikovaných osob se v krvi začnou vytvářet protilátky proti HIV, které je možno prokázat sérologickým testem v průměru do 2 měsíců od infekce. Tyto osoby se tedy stávají HIV pozitivními.
2. fáze
Většina výše popsaných příznaků mizí, onemocnění přechází do asymptomatického (bezpříznakového) stádia. Infikovaný člověk se cítí relativně zdráv. To ale neznamená, že není v této fázi nakažlivý.
3. fáze
Přichází většinou po více než 10 letech od nákazy, kdy je již imunitní systém značně poškozen a tím se stává snadno napadnutelným různými infekcemi a nádorovými onemocněními. U dětí je obecně postup nemoci rychlejší než u dospělých. Toto stádium bývá provázeno povšechným zvětšením mízních uzlin na těle, zvýšenou teplotou, únavou, průjmy a pocením, záněty kůže a sliznic. Tento stav může přetrvávat po léta a zvolna přejít v plně rozvinuté onemocnění.
4. fáze - Onemocnění AIDS je už plně rozvinuto.
Postupně nastává zhroucení imunitního systému. Napadení jakýmkoliv mikroorganismem - virem, bakterií, mykózou či parazitem - může způsobit smrt.
LÉČBA AIDS
Přestože se jedná o nevyléčitelné onemocnění, je prokázáno, že léčbou je možno prodloužit
život HIV pozitivním až o 20 let.
Předpokládá se, že se tato doba bude v následujících desetiletích postupně prodlužovat v návaznosti na výsledky vědeckého výzkumu.
Je však nutné infekci včas odhalit a s léčbou začít.
Pokud jste z Prahy a okolí, můžete využít tyto kontakty, pokud jste z jiné oblasti, kontaktujte pracovníky služeb, které se zabývají drogovou problematikou, ve Vašem dosahu, nebo spádová zdravotnická zařízení.
Kontakty, testování, poradenství, léčba:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10
140 00 - Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: www.remedis.cz
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
AIDS centrum PRAHA
FN Bulovka, Budínova 2
180 81 Praha 8
Telefon: +420 266 082 629
PO - PÁ 8.00 - 12.00
Web: www.bulovka.cz
www.bulovka.cz/kliniky-a-oddeleni/klinika-infekcnich-parazitarnich-a-tropickych-nemoci
Dům světla - Česká společnost AIDS pomoc, z.s.
Malého 282/3
186 00 Praha 8 - Karlín
Telefon: +420 224 814 284
Nonstop poradenství pro volání z ČR:
800 800 980 - bezplatná Telefonní linka AIDS pomoci
224 810 702 - sazba dle vašeho tarifu
Web: www.aids-pomoc.cz
www.aids-pomoc.cz/dum-svetla
AIDS centra:
www.hiv-aids.euweb.cz/aids-centra
HIV komunita:
www.hiv-komunita.cz
Všiml jsem si, že na Váš obdobný dotaz v poslední době odpovídal celkem třikrát kolega, doktor Oktábec. Chápu, že nejsvízelnější v podobných situacích bývá nejistota. Myslím, že jediné, co můžete v tuto chvíli udělat, abyste měl klid, nebo věděl, jak na tom jste, je vzít naše odpovědi vážně a podniknout doporučené kroky. Víc pro Vás, odpusťte, v rámci internetového poradenství, udělat nemůžeme.
Přeji Vám vše dobré,
Amrit Sen.