problem
stana
Dobrý den,potřebují poradit se svým skoro 18letym synem.stýká se se špatnými lidmi,uživateli marihuany.mluvím s ním,říkám mu že se vydal špatnou cestou,vše mi oslavě,že to ví a za dva dny přijde domů zhuleny.už se nám ztráceli i peníze.tvrdí,že už to nedělá,ale nevěřím mu.teď to momentálně doma graduje.změny nálad až nepochopitelné.těžko se mi píše tento velký problém jen v bodech.potřebují si s někým o této problematice popovídat a hlavně ukázat nějakou schudnou cestu.díky všem těmto problémům jsem syna přehradila na jinou školu,ale zda se mi,že problémy přetrvávají,už nevím jak dal,prosím poradte mi.moc děkuji K.xxxxxxxx

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy, starost a trápení. Ve věku dospívání nebývají podobné problémy ničím vzácným, nemám ale v úmyslu náročnou situaci nijak zlehčovat. Někteří mladí projdou touto etapou bez velkých šrámů a přes zkušenosti s návykovými látkami se přenesou do stabilnější fáze, prostě se stanou dospělými. Jiní se "točí" v problémech déle, někteří to nezvládnou a dožijí život v malérech, nebo se propadnou do závislosti, se všemi negativními dopady, které závislost přináší. Že se Vám ztrácejí peníze je závažná věc. Může, ale nemusí s užíváním drog souviset. Nejsem příznivcem dělení návykových látek do podobných kategoriií ale daleko častěji, než uživatelé marihuany, okrádají své blízké uživatelé tzv. "tvrdých drog". Dokážou to ale i jinak závislí, včetně některých dětí, které žádnou závislostí netrpí.
Někdy k podobným problémům stačí "špatná" parta, většinou ale bývají skutečné příčiny a kořen průšvihu jinde, nejčastěji v náročnějších rodinných vztazích a absenci bezpečného zázemí, často od raného dětství.
Chápu, že se snažíte zkusit ledacos, ale zásahy z vnějšku, například změna školy z Vaší iniciativy, kterou jste zmínila, většinou ke kýžené změně nestačí. Manipulace, příkazy a zákazy, u dospívajících vyvolají častěji vzdor, než změnu jejich chování k výsledku podle našich představ.
Píšete, že syn bude ještě nějakou dobu nezletilý, máte tedy ještě moc použít nejrůznější zákoné "donucovací" páky, obávám se ale, že touto cestou už nic zásadně pozitivního nestihnete.
Bez vlastní vůle a touhy uživatelů, tedy jejich motivace ke změně a bez jejich vlastní aktivity, se může změnit k lépšímu jen málo, na rovinu, většinou téměř nic.
Základními kameny k možným změnám jsou důvěra, otevřenost, dobrá vůle, bezpečný, láskyplný a zodpovědný vztah. Pokud nefunguje, je velmi těžké jej obnovit, nebo nastartovat. Každopádně půjde o běh na delší trať.
Neznamená to ale bezbřehou podporu dítěte, ať se děje, co se děje. Velmi často se stává, že rodiče špatně volenou pomocí a opečováváním, nevědomky a s nejlepšími úmysly, podporují setrvávání dítěte v užívání návykových látek, nebo dokonce jeho propad do závislosti.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje odbornou pomoc, jste především Vy. Proto Vám doporučuji kontaktovat pracovníky některé služby, která se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodiči, partnery a rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek, ve Vašem okolí.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, které můžete pro ošetření situace podniknout. Tyto služby jsou bezplatné, a mohou být poskytnuty i anonymně.
Získáte pochopení, podporu, užitečné informace a pomoc. Dozvíte se také, co můžete udělat pro sebe, abyste se cítila lépe a byla pevnější v kramflecích, jaká pravidla společného soužití se synem nastavit, a jak při jejich porušení sjednaná opatření nutně dodržet.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak můžete podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat.
Nemyslím si, že vše vyřeší jeden pohovor s odborníkem, ale uvidíte, že se Vám už po první konzultaci uleví. Můžete si sjednat průběžné návštěvy, abyste věděla, jak se zachovat v náročných situacích, jak je aktuálně život přinese.
Nesejde na tom, jestli kontaktujete pracovníky kontaktního centra, adiktologické ambulance, AT poradny, nebo podobné služby. Napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty pošleme.
Jak je můžete vyhledat podle oblasti a typu potřebné služby sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Nezapomínejte na sebe, bylo by chybou žít život někoho jiného, byť jde o vlastní dítě.
Nezůstávejte na problémy sama, podělte se o ně.
Plánujte a podnikejte aktivity, které Vám přináší radost.
Jméno, které jste v dotazu uvedla, jsem z důvodu ochrany Vašeho soukromí, vymazal.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce Vám i synovi,
Amrit Sen.