Koureni a tlousnuti
Dennisa
Dobry den,
mam problem s tim ze sem se rozhodla prestat kourit ale bojim se ze priberu. Nejsem velky zavislak denne vykourim jednu az tri cigarety. Uz treti mesic jim zdrave a sportuju 5x tydne ale i presto mam strach ze pujde vaha nahoru. Drive sem trpela anorexii a kazde kilo navic na vaze me dokaze schodit do velke deprese. Chci se zeptat jestli i pres spoustu sportu a zdrave strave priberu. Vim je to hodne individualni ale chci znat nazor. Dekuji

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za otázku.
Prvně bych Vás chtěl velice pochválit a povzbudit v záměru, že chcete nebo jste už přestala kouřit. Přestat kouřit má vždy pozitivní efekt, v jakémkoli věku a s jakýmkoli počtem vykouřených cigaret...
Prosím, podle toho co píšete, že jíte zdravě a 5x týdně sportujete, což je samozřejmě chvályhodné, Vám samozřejmě půjde váha nahoru. Ale je to plně logické a fyziologické - svalová hmota je těžší než tuková, je to stejné jako u obézních, kteří hubnou - v prvních měsících jde také jejich váha nahoru. Proto je důležité nejen váha, ale i další ukazatele, např obvod pasu a další.
Pokud opravdu jíte zdravou a vyváženou stravu a sportujete, určitě se nemusíte bát "negativních" kil navíc, to co budete potenciálně přibírat na váze, by měla být (pokud opravdu děláte vše jak máte) svalová hmota, tj. "pozitivní" kila. A určitě z nich nemusíte mít deprese, ba naopak - některým jedincům svalová hmota jednoduše nabrat nejde a jak by byli rádi, kdyby něco nabrali.
A navíc, přesně jak píšete, vše je hodně individuální - někdo nabere, někdo téměř nic a někdo vůbec. ¨Mám ve svém okolí několik exkuřáků a téměř nikdo z nich nijak extrémně nepřibral po tom, co přestali kouřit.
Stačí to takto? Pokud byste potřebovala, neváhejte poslat další dotaz.
S pozdravem
Zbyněk Oktábec