jak dal?
nadeje
Dobry den
Uz nekolikrat jsem psal sem na tyto stranky.
Je mne 57 let,pracuji,snazim se zit dobry zivot.
Citim se na pokraji zhrouceni,protoze resim uz 1O let drogovou zavislost syna.
Syn byl minuly rok na leceni 3 mesice,ktere mu prospivalo.Ja za nim jezdil kazdou nedeli asi 80km do lecebny.Daval mu penize na kazdy tyden.Pred Vanoci lecbu uspesne ukoncil.Vedel jsem,ze nema jeste vyhrano,ale nadeje mne pomahala zit dal.Pred mesicem jsem zjistil,ze syn opet kouri travu a vzal si pervitin.Rekl mne ,ze si vzal pervitin,hned prvni den,kdy prisel z lecby.To jsem netusil.Pracoval potom jako ridic dodavky,ale byl z prace vyhozen pro poruseni pravidel zamestnavatele.Ja nyni prozivam peklo na zemi.Volali jsme do lecebny a tam nam rekli,ze syn muze nastoupit az 17.brezna 2016.Nase ekonomicka situace je takova,ze bydlime u moji sestry ,diky drogam a tim,ze ja jsem daval synovi neustale svoje penize,nemame zadny majetek a to jsem vydelaval dost penez.Vcera vecer syn prichazel domu a pred domem kouril travu,dum se vecer zamyka a tak jsem mu sel dolu odemknout .Nez jsem tam dosel,tak syn rozbil sklo u vchodovych dveri,rikal,ze na ne zatlacil a sklo se rozbilo.Opet dalsi problem.Kdyz syna kritizuji tak mne sproste nadava,je slovne agresivni,vim,ze to souvisi z jeho fetovanim,kdyz nefetoval,byl to jiny clovek.Moje sestra,te je 59 let uz nas oba dva ve svem byte nechce,vadi ji,ze se o syna neustale staram.Ma pravdu.Ja jsem uz zoufaly a vycerpany,musim chodit do prace ,ktera je psychicky a fyzicky tezka,syn je nyni doma ,dopolkedne spi,potom jde ven,chvili jezdi se mnou ve sluzebnim aute,potom jde ven a vecer pride s fetovany.Nevim kolik toho bere,ale po fetu je vzdy hladovy,zanechava po sobe neporadek.Bere nyni hmotnou nouzi,ale ta mu nevystaci.Ja syna mam rad a vim,ze mne jeho zavislost zabiji.Nedokazi od nej odejit a nechat ho na ulici.V tom je moje spoluzavislost.Nyni prozivam opet zlo a peklo na zemi.Nevim co mam udelat,vlastne to vim,chci odejit od nej pryc a nechat ho napospas osudu,ale citove to nedokazi udelat i kdyz jsem si vedom,ze situace je velmi kriticka.Syn na leceni chce jit,ale lecebny maji nyni obsazeno.Nevim co mam delat.Ja nepiji,nekourim.Drogy zabiji zavisle ,rodinu,uzivatele,nase dcery,syny,rodice,lidi ktere mame rady.Jsou obrovskou nicivou zbrani.Kdo to sam nezazil,nepochopi.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je to nepříjemná a těžká situace, chápu, že je to náročné pro všechny zúčastněné. Dobrá známka je ta, že syn s další léčbou souhlasí, nebývá to vždy úplně obvyklé.
Netuším, na jakou léčebnu jste se obrátili. Tak mě tak napadá, uvádíte, že byl v léčbě 3 měsíce - s ohledem na uvedenou délku léčby, předpokládám, že s největší pravděpodobností asi absolvoval léčbu na nějakém AT oddělení psychiatrické nemocnice (?).
Pokud se tento typ léčby jeví jako nedostatečný, doporučuji zvážit, zda nezvolit jiný typ léčby, například léčbu v některé terapeutické komunitě (dále jen TK).
Léčba v TK bývá jednak časově delší, což s ohledem na celkovou problematiku, kterou závislost na nelegálních drogách je, se jeví dostatečně. Klient TK má tak více času na úzdravu, jelikož jde o nesnadný proces, který v některých případech nelze moc urychlit. Také metody a způsob práce s klienty TK (dle mého názoru) lépe uživatele připraví na život venku. Je to velmi odlišné například od pobytových programů na psychiatrii. V komunitách je léčba rozdělena do několika fází. V prvních je opravdu člověk omezen ohledně samostatného pohybu mimo areál, telefonování atd, ale s přestupem do fáze vyšší, dostává kompetence, může chodit do práce v blízkosti komunity a celkově se podílí na jejím chodu. To znamená, že léčba v TK simuluje ,,běžný život" s povinnostmi, vztahy, radostmi a tím vším co k životu patří. Občas lidé sdílí špatnou a mylnou představu o tom, že je léčená osoba rok někde uzavřena, není - normálně funguje. Pracuje na skupinách, stejně tak zajišťuje chod komunity (služby v kuchyni, u zvířat, úklid domu a jeho okolí, brigády, výlety, voda, hory atd. Myslím, že na život ,,venku" se nedá lépe připravit. Učí se pracovním návykům, jak v komunitě, tak mimo ni, není tedy úplně izolován od společnosti, přitom je stále chráněn bezpečným prostředím komunity. Terapeutická sezení (jak skupinová, tak individuální) poskytují dostatek prostoru pro nalezení svých vnitřních spouštěcích mechanismů, které mohou pak díky tomu klienti lépe dostat pod svou kontrolu. Prevence relapsu a další ověřené metody mají díky délce pobytu hlubší charakter, což se jeví celkem úspěšně.
Dále pak na pobyt v TK navazuje další pobyt v Doléčovacím centru, leckdy programy následné péče nabízí i možnost chráněného bydlení po nějakou určitou dobu. To znamená, že po léčbě je stále v kontaktu s odbornou pomocí, žije v chráněném bydlení, přitom dochází do zaměstnání (nebo do školy) a odpoledne se několikrát v týdnu účastní terapie. Nebo žije někde jinde (pokud má jinou možnost) a doléčovacích programů se účastní pouze ambulantní formou. Následná péče/doléčování (tedy čas po léčbě samotné) je další a nezbytná součást celého léčebného procesu, protože když to nazvu velmi lidově, není obtížné abstinovat někde zavřený v léčebně, ale mnohem těžší je pak abstinenci udržet a fungovat v běžných záležitostech venku.
Dle mého názoru je léčba v terapeutických komunitách to nejlepší řešení.
Netuším, do jaké míry máte dostatečné informace, jak tato léčba probíhá. Pro Vaši lepší představivost jak to funguje, v odkazech níže informace o TK Němčice, mrkněte se na to, prostudujte, pokud by Vás napadlo se na něco doptat, klidně napište.
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/komu-je-tkn-urcena.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/principy-prace.html
Zkuste se obrátit na nějaké Kontaktní centrum pro uživatele drog (bývají skoro ve všech větších městech) - kontakty naleznete v databázi zde: www.drogy-info.cz (v rubrice Mapa pomoci zadat kraj, okres, město a druh - v tomto případě Kontaktní centrum).
Nejenom, že se můžete (nebo přímo syn) informovat o dalších léčebných programech, možnostech, které by syn mohl využít, stejně tak by pracovníci K-centra mohli synovi se vším pomoci (zprostředkovat nástup na detox, v návaznosti léčbu). Dále pak můžete i Vy využít poradenských služeb pro rodinné příslušníky a nebýt na všechno tak sám. Služby poskytují Káčka nezávazně, bezplatně a lze i anonymně.
Mějte se zatím hezky, v případě doplňujících dotazů napište.
S pozdravem MK