Terapeut
Petra
Dobrý den,
můj dotaz se týká mého přítele, který už nějakou dobu (asi 4 měsíce) neužívá heroin. Tak nějak v průběhu 14-ti let (od mládí) byl uživatelem různých drog, kdy léčba byla zbytečná. Ovšem největší problém byl heroin, a pak únik k alkoholu. Tyhle problémy jsme celkem vyřešili, když se sám rozhodl, že by rád fungoval už normálně, ale objevují se u nás psychické problémy spojené s chutí a s výčitkami z předešlého života, které by rád hodil už za hlavu .... se mnou o těchto věcech mluvit nechce, což respektuji. Na druhou stranu bych byla taky ráda, kdybych o téhle jeho stránce věděla více, když spolu tenhle boj bojujeme. Snažili jsme se objednat k terapeutovi do Zábřehu, což je pro nás nejblíže, ale vzhledem k práci a jejich vytíženosti jsou termíny celkem plné. Můžete mi prosím poradit kam se obrátit, aby si mohl promluvit s někým, kdo mu pomůže? Dá se to řešit i jinak než přes tyhle protidrogové centra? A jěště jsem Vás chtěla poprosit, kde najít nějaké rady ohledně tohoto tématu jak vydržet nebrat drogy? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Petro, zdravím Vás.
Opět asi nedopatřením se Vám podařilo zadat totožný doplňující dotaz dvakrát, první dotaz vedený pod kódem číslo 147 054 byl mnou před malou chvílí zodpovězený. Pro jistotu svou odpověď kopíruji i sem.
Mějte se hezky, pokud budete potřebovat, tak ještě napište. MK
Kopie odpovědi (147 054):
Tak jsou samozřejmě i jiné možnosti, než drogová centra (předpokládám, že tím myslíte asi Kontaktní centra). Buďto AT ambulance (AT zkratka pro alkoholicko-toxikomanické ambulance/zdravotnická zařízení) nebo soukromý sektor některých psychologů, psychiatrů, kteří mají též psychoterapeutický výcvik, ale pokud jde o soukromé praxe, sezení bývají ve většině případů za přímou platbu, což není zrovna úplně levná záležitost.
Drogová centra bývají většinou pod záštitou neziskových organizací, tudíž nemají propojení se zdravotními pojišťovnami, ,,léčící se" není tedy veden ve zdravotní dokumentaci a poradenské služby jsou poskytovány bezplatně (v mnohých případech se dají využít i zcela anonymně a to jak pro samotné konzumenty drog, stejně tak pro jejich rodinné příslušníky a další blízké osoby) nebojte se s kolegy z Podaných rukou spojit. Nezávazným poradenstvím ani Vy, ani partner nemůžete dle mého názoru nic zkazit. I kdybyste se jen poradili o tom, na jakého soukromého psychoterapeuta se ve Vašem kraji obrátit (například). V neziskových organizacích taktéž pracuje odborný personál od sociálních pracovníků, přes terapeuty, psychology, ale i lékaře. Většina těchto pracovníků má také vzdělání v psychoterapii, tudíž klienti (stejně tak rodiče a partneři) mohou pravidelně docházet buď na skupinové, nebo individuální terapeutické sezení nebo využít možnost rodinné terapie.
Pokud se příteli podařilo vysadit heroin a 4 měsíce je čistý, zaslouží obdiv. Po odeznění somatických potíží spojené s abstinenčním syndromem může zaútočit psychická závislost, která není o nic jednodušší nežli ta fyzická. Chutě na další užití se mohou průběžně dostavovat v různých intenzitách a frekvencích ještě poměrně dlouhou dobu i po úspěšném vysazení. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, brát to jako chvilkovou záležitost, která stejně jako přišla, tak zase odejde. Je třeba zbavit se doma veškerých drog (lépe i alkoholu), přestat se stýkat s lidmi z drogového prostředí a těmto místům se vyhýbat. Zbytečně si nehýčkat vzpomínky na období s drogami, tudíž například neprohlížet fotografie z této doby, nekontaktovat přátele z této doby, nesledovat filmy s drogovou tématikou, neposlouchat hudbu, kterou má partner spojenou s užíváním apod. Snažit se odpoutávat pozornost jinam, zaměstnávat se prací a různými činnostmi, naplánovat si den tak, aby nebyl moc prostor k nudě, ale zase vyváženě, aby se aktivitami partner úplně nezrušil, zkrátka všeho s mírou. Pokud měl v minulosti nějaké záliby, koníčky, pokusit se k nim vrátit nebo se pokusit nalézt nové. Zní to jednoduše, ale úplně jednoduché to není...
S chutěmi se dá terapeuticky pracovat, získat nad nimi kontrolu. O tom bych ale mohla psát celé hodiny, nejde to obsáhnout do pár vět. Tyto techniky se nazývají Prevence relapsu a pracovníci právě drogových center umí tyto technicky aplikovat do léčebného, následně pak doléčovacího procesu.
Doporučuji spojit se s kolegy z organizace Podané ruce a vše co Vás zajímá probrat nezávazně v osobním kontaktu. Po té se můžete Vy, potažmo partner svobodně rozhodnout zda dalších služeb využijete či nikoliv.
Stačí to takto? Když tak ještě napište, klidně může napsat i partner.
Mějte se zatím hezky, přeji oběma dostatek sil!
S pozdravem MK