Marihuana a warfarin
Less
Dobrý den, mohu ze zeptat, zda má velmi časté užívání marihuany vliv na funkci léku na ředění krve - warfarinu? Dotyčná osoba má INR 1.5 i přes to, že bere pravidelně warfarin o síle 5 mg denně, ob den dokonce dvakrát. Je možné, aby marihuana blokovala účinek warfarinu?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
z některých případových studií vyplývá, že by mohl naopak být účinek warfarinu současným užíváním marihuany zvýšen. Nicméně rozhodně bych z těchto pár odkazů fakta nepaušalizoval.
Nicméně, snížený účinek může být dán vším možným, např. i konzumací nevhodných jídel s vysokým obsahem vitamínu K, nevhodnou kombinací s dalšími léčivy, které jedinec užívá, dokonce i individuální vnímavostí k terapii warfarinem či individuálním metabolizmem jedince. Také, jedinci léčení warfarinem by se měli vyhnout současné konzumaci alkoholu a předně se u nich nedoporučuje, aby, pokud jsou kuřáky tabáku, pokračovali v kouření. Alkohol může způsobovat snížení nebo zvýšení účinků warfarinu (kolísání naředění krve) a kouření tabáku může účinky warfarinu snižovat.
Zároveň, nepíšete, z jakého důvodu byl warfarin indikován - s tím totiž souvisí i vlastní hodnota INR, které je potřeba dosáhnout - protože i taková hodnota INR, jakou popisujete, může být v některých diagnózách cílovou hodnotou.
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec