Chování při odvykání na pervitinu
B
Dobrý den. Potřebovala bych vysvětlit přítelovo chování, který si momentálně odvyká od pervitinu, šňupal ho několik let. Je teprve na začátku, říká, že to zvládá dobře, líbí se mu, že má čistou hlavu, otevřeně o tom mluví, přiznává, co se s ním dělo, když šňupal. Jeho chování se ale hrozně změnilo. Našla jsem tu už podobný problém, kdy se slečna obávala, zda není její partner schizofrenik. Můj případ je hodně podobný. Partnerovi se hodně mění nálada, ale to už dřív.Až teď, kdy si odvyká, mě začal obviňovat ze lží, a to jen proto, že si nepamatuje, co mi po telefonu řekl.Řekl mi, že ho někdo sleduje, i jeho rodinu, chce ho udat.Vrchol bylo to, když jsem mu přivezla do práce oběd a on ho celý vyhodil, protože se bál, že tam je bomba, nebo kdoví, co jsem s tím udělala. Oběd jsem mu nesla v černé igelitové tašce a z legrace jsem řekla, že to vypadá, jak kdyby tam bomba byla. No vyložil si to po svém. I mě už napadlo, jestli snad není schizofrenik. On má svou hlavu, svou pravdu, přijde mi, jak kdyby se pořád někoho bál. Mohli byste mi prosím vysvětlit, co se s ním děje teď, když si odvyká? Má to vliv na jeho myšlení, chování? Strašně ráda bych mu nějak pomohla. Moc děkuju.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy. Pokud by přítel trpěl schizofrenií, nepoznáme to bez lékařského vyšetření takto na dálku přes internet. I v osobním kontaktu trvá nějakou dobu, než lékař tuto diagnózu potvrdí. Většinou jde o dlouhodobější vyšetření, které se skládá z průběžného kontaktu s lékařem a různých typů vyšetření (pohovory, testy apod.). Máte k tomuto typu onemocnění dispozice v rodině?
Pokud ne, mohu Vás trochu ,,uklidnit" ve smyslu, že to co jste popsala ve svém příspěvku, je u uživatelů nelegálních drog (zejména u pervitinu) celkem běžné. Mohlo by se jednat o nástup toxické psychózy (pocity pronásledování, paranoia, bludy...), což je obdobný stav, jako u již zmíněné schizofrenie. S tím rozdílem, že pokud jde o toxickou psychózu, tak ta postupně odezní s účinkem drogy, na rozdíl od schizofrenie, která je diagnózou navždy.
Zde přikládám základní obecné informace pro blízké osoby uživatelů, můžete si je zatím prostudovat:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Netuším, kde žijete. Pokud je Vám dostupná Praha, doporučuji obrátit se na specializovanou poradnu pro rodinné příslušníky a tam se o všem více a konkrétněji poradit (kontakt níže).
Pokud žijete někde jinde, napište znovu a uveďte prosím, jaká města máte v dobré dopravní dostupnosti. Pokusíme se Vám vyhledat jiné zařízení, kde byste se mohla poradit jak vhodně postupovat dál. Tyto poradenské služby se dají průběžně, nezávisle a bezplatně využívat i bez ohledu na to, zda dotyčná závislá osoba je ochotna spolupracovat.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/5, Praha 1
mapa
Mob: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Buďte především opatrná. V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK