Marihuana před 18 rokem
Adam
Dobry den. Bude mi v dubnu 19 let a mám dotaz. Jsem kuřák marihuany. Od svých 16 let jsem pravidelně tj. denně, obden, konzumoval marihuanu po dobu jednoho a půl roku. Poté mě to rozhodilo psychiku snizilo sebevedomi, motivaci se zajimat a uzivani jsem omezil na jednou tydne, jsou ale porad tydny kdy si dám 2x 3x i kazdy den. Nyni cca rok a pul se snazim ikdyz hulil zajimat o ostatni ceci a nejenom hulit. Do ted jsem prosel jednou 3 mesicny pauzou a i pár napr tritydenimy az mesicnimi pauzami. Nyní mám před maturitou a vsimam si vypadku myslenkoveho toku, nekdy vetsi nekdy mensi. Trosku problem s pameti, schopnost se soustredit s vydrzet se zabivat necim soustavicne a dele v kuse, mozna schopnost naucit se latku tak jako drive.Studuji gymnazium a na zakladni skole jsem prospival s vyznamenanim. Na prijimaclach jsem se umistil na 16.miste. Tehdy jsem mel pamet trenovanou a takoveto otazky jsem neresil. Nyni jsem trosicku ve stresu z pomysleni ze jsem si nejak nevratne poskodil mozek. Nyni pomaham rodici s podnikanim a snazim se zapojovat do procesu, abych se naucil dovednostem dulezitym pro zivot a za posledni rok a pul jsem udelal obrovsky pokrok v socialnich dovednostech, ziskal jsem si tim urcite uznani spolecnosti atd... Tzn nebudou moje problemy spise spojene s nedostatkem treninku pro mozek v oblasti pameti? Protoze v ostatni oblastech, jako reseni problemu pod tlakem, osobnim rozvoji, rozvoj chovani, vystupovani jsem se rozvinul, snazim se vlastni sebereflexi tedy studovat svoje chovani a dopad. Myslim ze chapu svet na svuj věk víc nez ostatní a premyslim trosku jinak nez vetsina mojich vrstevniku ale tím spravnym smerem, aspon to rikaji starsi lide v mem okoli, ze pri jsem na dobre ceste. Nebrete to jako chvastani, jen poukazuji na to ze si nemyslim ze me moje zkusenost s marihuanou totalne vypatlala, spis me donutila premyslet jinak o vecech do vetsi hloubky. Spis me zajima jestli se mozek vubec jeste vyviji po 16 roku zivota a jestli to nemohlo mit nevratne nasledky v urcitych oblastech. Nerad bych zil s hlavou debila zbytek zivota(nyni si neprijdu jako debil) jen si nechci jednoho dne rict \"kdybych driv tolil nehulil\", ale o tom jsem mel premyslet drive, bohuzel marihuana byla dobrym pritelem pri uniku od reality ktera byla drive slozitejsi a ja se branil zmenam, mama se odstehovala k priteli, ja skoncil s profesionalnim sportem po 11 letech a vlastne jsem si to poflakovani a huleni víc nez super hodne uzival. Kourit marihuanu neprestanu, nicmene to dokazu bez problemu omezi nebo nehulit tak jak potrebuju podle toho abych byl schopny fungovat v normanim zivote. Asi se jedna o urcity typ zavislosti, se kterym jsem schopen zit a korigovat ho. Vim ze v pozdejsim veku marihuana spise neskodi, ale co v rozmezi kdy jsem nejvice hulil ja? Z toho mam trosicku strach, ze jsem mel pockad déle a zpetne vim ze bych tolik nehulil, ale dnes take vim ze uz takhle nikdy znova hulit nechci. Takze si rikam ze jsem si to vybral v momentu kdy to napr memu kariernimu rozvoji uskodilo nejmene, nadruhou stranu neuskodilo to memu mozku nejvice? Uz drive jsem zpozoroval urcite provlemy v prubehu meho uletu, ale vzdy se vratili do normalu pri delsi pauze. Nyni jsem prosel zkusenosti s rozchodem a spozoroval jsem narust v cetnosti koureni. Nyni stres z maturity neresenim tim ze se zhulim a utecu od reality(uz vim ze problemy se maji resit) ale tim ze se ucim, nechci to podcenit, bohuzel mam jiz vyse zmineny problem. Jaky je vas nazor? Omlouvam se za pripadnou zdlouhavost a nesrozumitelnost textu, dekuji za odpoved.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Adame,
díky za obsáhlý dotaz.
Potvrdit či vyloučit organické (i jiné) poškození mozku určitě nelze bez klinických vyšetření. Pokud máte objektivní potíže, doporučuji navštívit neurologa. Jiné názory a myšlenky jsou z oblasti hypotéz.
Nicméně vzhledem k tomu, jak se domníváme, že se mozek vyvýjí si troufnu předjímat, že čistě na základě užívání THC mezi 16 a 18 rokem věku by k poškození vézt nemělo.
Něco málo k vývoji mozku. Základní stavební jednotkou lidského mozku je neuron. Při narození mozek novorozeného dítěte obsahuje na 100 miliard neuronů. Tento počet je dán genetickou informací a dál se nemění. Mozek nenarozeného dítěte obsahuje dvakrát větší počet neuronů, než kolik jich budeme kdykoliv během života schopni využít.
Neuron se skládá z těla a z výběžků. Delší výběžek se nazývá axon a slouží většinou jako „output", tedy zpracované informace z těla neuronů odvádí. Krátký výběžek nazývaný dentrit - „input" - slouží především k příjímání informací z okolních neuronů.
Přenos informací a vzájemná komunikace dvou neuronů se odehrává v oblasti nazývané synaptická štěrbina. Tomuto spojení dvou neuronů říkáme synapse.
Když dítě roste, počet nervových buněk zůstává relativně stabilní (jejich počet již dále neroste). Nervová buňka nemá schopnost množení jako ostatní buňky lidského těla. Nervová buňka ale sílí, roste a hlavně zvětšuje počet svých dentritů a tím i počet synapsí. Vše závisí na dostatečné stimulaci zevním prostředím.
Synapse vznikají vzájemným propojováním jednotlivých nervových buněk.
Při narození je počet synapsí minimální. Můžeme si síť nervových buněk představit jako nespojené elektrické dráty ležící vedle sebe. Až vzájemným propojováním, tedy tvořením synapsí, začínají tyto „elektrické dráty" pracovat.
Formování a posilování těchto spojení (synapsí) hraje klíčovou roli ve vývoji mozku. Každý jednotlivý neuron je schopen vytvořit až 15 000 synapsí. Jejich tvorbou dochází k propojování jednotlivých neuronů a mluvíme o jakémsi „zasíťování" mozku (dojde k vytvoření nervové sítě vzájemným propojením neuronů přes synapse).
Musíme si však také uvědomit, že pokud synapse nejsou opakovaně používané, dochází k jejich zániku.
Zjednodušeně bychom tedy mohli říci, že čím více synapsí se nám podaří vytvořit, tím si vytvoříme větší mozkovou kapacitu (větší síť) pro příjímání dalších informací.
Je to období nazývané „window of oportunity". Je to kritické období dětského života, kdy je tvorba synapsí v závislosti na zevní stimulaci nejsnadnější a nejrychlejší. V tomto období také výrazně převažuje tvorba nových synapsí nad jejich zánikem. Toto období je definováno jako prvních 10 let života dítěte s největším potenciálem okolo prvních 3 let věku dítěte (zdroj mensa.cz).
Jiná otázka, nežli bio vývojová, je sociálně vývojová. Jak správně píšete a jak vyplývá z textu výše, v dotčeném období je pro zdravý vývoj osobnosti důležité množství sociálních interakcí. Tomu představa isolovaného kouření konopí určitě neodpovídá. Nicméně tvrdíte, že na základě reflexí z vašeho okolí jste sociálně pozitivně adaptován.
Zvažte, zda a k čemu konopí potřebujete. Váš vztah s ním se může dále vyvíjet a nemusí to být k vaší spokojenosti.
S pozdravem
J.Chudomel