vareni
nouze
Dobry vecer, muj bratr je asi pul roku bez prace. Bydli u kamaradu nebo v aute. Vsude po znamych si chodi pujcovat penize. Pracovat nechce. Nechce ani rict jmena kamaradu se kterymi se bavi. Asi pred tydnem jsem zjistila ze vari pervitin. Strasne me to zasahlo. Na otazku proc to dela rekl, nejak se zivit musim.. nabidla jsem mu pomoc, ale on nechce. Ja se ale moc trapim. Mam o nej strach. Muzu neco delat? Je nejaka sance mu pomoci? Jednou za mnou prisel,ze chce pomoct. Rikam fajn. Pomuzu ti,ale musis s tim prestat. Musis se prestat stykat s tema lidma co se ted s nimi bavis. Nabidla jsem mu i praci, bydleni u nas atd. Za tri dny zase zmizel.. po tydnu prisel pro penize. Kdyz jsem mu zadne nedala,odjel a od te doby jsem ho nevidela. Jen vim ze vari. Co muzu delat? Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den, díky za dotaz.
Chápu, že vás počínání bratra zasáhlo. Asi si říkáte, jak se může takto chovat...? Myslím, že v tuto chvíli nic dělat nemůžete. Však sama v dotazu píšete: "...nabídla jsem mu pomoc, ale on nechce". Je dobré, aby věděl, že až bude potřebovat pomoc, jste připravená, ale "připravený" musí být i on. Také by měl vědět, že jeho chování zásadně odsuzujete.
Obecně se říká, že ten, kdo si začne s drogama, tak aby našel dostatečně silný motiv k tomu, aby s nimi dokázal přestat, si často musí sáhnout až na dno. Rozumím tomu, že "doprovázet" bratra na této cestě není nic veselého.
Je obvyklé, že rodinní příslušníci aktivních uživatelů drog se často musí postarat také o vlastní životní zdraví a jistý komfort. A to právě v situaci, kdy jejich blízký dělá všechno pro to, aby se zničil, což není jednoduché sledovat. Proto jsou v řadě zařízení organizována setkání právě pro rodinné příslušníky, aby si oni mezi sebou mohli vyměnit své dobré i špatné zkušenosti, poradit si navzájem. Sdílená starost je poloviční starost.
Nepíšete, odkud jste. Uvádím zde kontakt na takový program v Praze - Poradna pro rodiče, Žitná 1574/51, Praha 1. Telefon: +420 739 268 527, email: rodice@sananim.cz. Kdybyste chtěla podobný kontakt v jiném kraji, určitě napište.
Hodně sil
J.Chudomel