Algena
Janaj
Jsem ročník 1951. V 6.letech jsme se přestěhovali z Prahy do Liberce. Tam jsem začal trpět hroznými migrénami. Trvala minimálně tři dny. A jelikož na ní trpěl i táta,dával mi Algenu. V té době doktoři neuměli poradit a to bylo asi jediné co trochu pomáhalo. Nekonečné zvracení,světlo a hluk byly k je vydržení. Moc ráda bych věděla, jaké vedlejší účinky měla,protože spotřeba byla poměrně velká a dlouhodobá. Děkuji za odpověď. Jana

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Algena je již od roku cca 1973 nepoužívaná - v tomto roce skončila i její výroba a na trhu byla nahrazena kombinovaným přípravkem Alnagon. Tento v současné chvíli již také nemá platnou registraci.
V původním přípravku Algena byla kombinace pěti účinných látek: kyseliny acetylsalycilové (ASA), kofeinu, fenobarbitalu, fenacetinu a aminofenazonu. V současné době se ještě používá ASA a to vrůzných indikacích, někdy i v kombinaci s kofeinem, a ve velmi omezené míře i fenobarbital (ten spíše ve veterinární medicíně a v některých indikacích i v pediatrii). Ke stažení Algeny, dle mého názoru, vedly dva důvody. Prvním bylo její zneužívání (což se ukázalo dosti kontraproduktivní, vzhledem k tomu, že byla nahrazena Alnagonem, který byl neméně zneužíván), ale také, snad i především, kvůli velmi závažným onemocněním ledvin vyplývajícím z užívání multikomponentních analgetických přípravků (a to zejména těch, s obsahem fenacetinu).
Z hlediska vedlejších nebo nežádoucích účinků a rizik užívání famrakoterapie (nyní mluvím obecně), je pak důležité, jestli se ptáte na akutní nežádoucí účinky, tj. účinky v době okolo užívání léčiva/látky, nebo na dlouhodobé vedlejší účinky, nebo se ptáte na nežádoucí účinky (opět akutní či dlouhodobé), nebo se ptáte na potenciální (prospektivní) rizika užívání léčiva. Každá z těchto skupin je/může být rozdílná a nerad bych Vám odpovídal něčím, co jste vlastně nechtěla slyšet. Tudíž je potřeba si rozmyslet - chcete znát vedlejší účinky (akutní či chronické), nežádoucí účinky (akutní či chronické) nebo rizika do budoucna vyplývající z užívání. Vše by vyžadovalo rozsáhlejší rešerši odborné literatury, zvláště kvůli již nepoužívaným látkám a jejich vlastnostem a účinkům.
Stačí to takto? Pokud byste chtěla, neváhejte se na nás znovu obrátit.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec