Antidepresiva + extáze
Nikol
Zdravím, obracím se na Vás s prosbou ohledně kombinace antidepresiv s extází. Jsem 19cti letá slečna, která si tak jednou za 4-6 měsíců dá čtvrt, maximálně půl extáze na nějaké velké párty jako třeba Magnetic apod. Začala jsem užívat Asentru 50 a v létě se chystáme na velký festival a tak se chci zeptat, jak moc to ovlivní stav, popř. je to nebezpečná kombinace ? Na internetu nic pořádného nepíšou..
Děkuji moc za odpověď :-)

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Nicol.
Na jednu stranu je dobře, že si obstaráváte informace, na druhou stranu doporučuji zvážit, zda vůbec užívat drogy, pokud berete antidepresiva.
Asentra se používá k léčbě depresí, úzkostí a panik, obsedantně-kompulzivních poruch a k léčbě posttraumatických stresových poruch. S ohledem na skutečnost, že z nějakého důvodu tento lék užíváte, by bylo rozumné dodržovat léčebný režim, dávkování doporučené ošetřujícím lékařem a nekombinovat s ničím, co bude komplikovat další léčbu (alkohol, drogy všeobecně nebo různé léky). Účinky přípravku Asentra a účinky jiných současně podávaných léků (nebo látek) se mohou vzájemně ovlivňovat. Zakázat Vám to samozřejmě nemůžeme, ale stejně tak bych Vám tuto kombinaci rozhodně nedoporučila.
Berte také prosím v potaz, že nejde vlastně vůbec nijak zjistit (pouze toxikologickým rozborem), co pořízená tableta prodávaná za extázi všechno obsahuje. Dost často se stává, že plno takových tablet se s účinnou látkou MDMA skoro ani nepotkalo a jejich složení je všelijaké. Pak nelze vůbec předvídat, co mohou organismu, stejně tak psychice přivodit za potíže a rizika. I kdyby se Vám podařilo získat tabletu s obsahem MDMA, nevíte stejně jeho množství a další příměsi. Nedá se předem odhadnout, co se po užití bude dít, co a jak bude s čím reagovat. Obsahy tablet se mohou tak různit, že na tuto otázku nelze zodpovědně odpovědět.
Asentra patří do skupiny látek, které jsou také označovány jako antidepresiva III. generace, také zkratkou SSRI. Přípravky patřící do této skupiny ovlivňují serotoninový systém a zvyšují hladinu serotoninu v mozku. Ale stejně tak MDMA - způsobí masivní vyplavení serotoninu z nerovových zakončení (pocit štěstí a radosti po užití). Pokud se podobné zásahy a útoky na nervová zakončení stávají příliš často, může to vést k depresím i bez ohledu na to, zda jimi před tím konzumující osoba trpěla nebo ne. Dalším rizikem je serotoninový syndrom - vzhledem k tomu, že některá antidepresiva zvyšují hladiny serotoninu (viz výše), kombinace s MDMA toto násobně umocňuje svými vlastnostmi. Jednoduše a lidově řečeno, pokud se je toho příliš najednou - vyplavení serotoninu jako účinek antidepresiv + vyplavení serotoninu vlivem MDMA může tento syndrom nastat.
Příznaky: dezorientace, neklid, svalový třas, zvýšené pocení, zrychlení srdeční činnosti, bolesti hlavy, poruchy svalové koordinace, křeče, poruchy vědomí, únava, vysoká teplota, průjem až bezvědomí. Serotoninový syndrom může skončit i smrtí. Tahle kombinace je opravdu zbytečně velmi rizikovou, takže opravdu nedoporučuji.
Pokud se i přes rizika rozhodnete drogu užít, zajistěte si po dobu Vaší konzumace až po celou dobu účinku drogy nějakého dobrého kamaráda (nejlépe střízlivého), který Vás bude hlídat. Během účinku drogy průběžně odpočívejte a pijte dostatečné množství nápojů (ne alko a ne colu).
Mějte se hezky, s pozdravem MK