Brácha bere drogy
Alice
Dobrý den,
mám starost o svého mladšího brášku (17let). Je to již rok, co jsem u něj našla marihuanu v docela velkém množství. Od té doby, co s tím začal jde s ním vše z kopce. Ve škole propadl, přestal dělat jakýkoliv sport, začal se celé noci courat po různých párty, marihuanu nosí domů ve stále větším množství a podle všeho jí i prodává. Rodiče jsou naprosto zoufalí a neví, co s ním. Asi pů roku zpět ho přihlásili na nějaký kroužek pro odvykání závislostí, a to to ještě vše zhoršilo. Začal se zajímat o různé další drogy, celé dny je zabraný jen do knih o drogách. Ztratil zájem o cokoliv jiného. Jeho známky ve škole jsou úděsné, domů se chodí jen najíst, několikrát mě i tátu fyzicky napadl. A naposledy jsem u něj našla i prázdná platíčka Prothazinu. Do toho odmítá chodit na brigádu a kromě srazů s kamarády nedělá nic a chodí i za školu. Už jsem z něj úplně zoufalá a nevím, co dál a jak mu pomoci. Vůbec nikoho nechce poslouchat.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Alice,
díky za dotaz. V podstatě popisujete život asi běžného teenagera, ač nechci rizika podobného chování zlehčovat. Máte li o bratra strach, měl by to od vás slyšet. Klidně, bez přikrášlování, bez zbytečných emocí. A nenechávejte si své obavy pro sebe ani před rodiči. Komunikace obecně je totiž asi jediným způsobem, jak se od bratra o jeho životě něco víc dozvědět a tak mít možnost mu k tomu něco říct. Své výhrady, obavy, strach, naštvání. V tuto chvíli vám nedokážu předpovědět, zda se může zájem bratra o marihuanu a jiné drogy v kombinaci s propadem studijních výsledků vyvinout za do jisté míry běžné experimentování související s dospíváním. K tomu patří i jistá fascinace drogami. Prodej marihuany ale žádná stranda není. V případě usvědčení jde o trestný čin. Asi by to měli rodiče od vás slyšet. Stejně tak fyzické napadení. Neznám přesně situaci ve vaší rodině, ale z vašeho popisu v dotazu to vypadá, že bratr má v rodině velkou moc. A co jeho kamarádi? Promluvte si o tom s někým z nich. S někým, komu můžete důvěřovat. No a nakonec, když už nebude jiná možnost, volejte policii. Když se budete cítit vy či někdo jiný v rodině ohrožený, rozhodně vám to doporučuji.
Nepíšete, kde bydlíte. Mohl bych vám doporučit nějaké odporné pracoviště v okolí. Ne propto, abyste bratra přesvědčovala, když je agresivní, aby tam šel, ale abyste vy, přípsadně i s rodiči, se mohli zajít poradit. Kdybyste chtěla kontakt, dejte vědět.
Hodně štěstí J.Chudomel