syn bere drogy
Dasa
Dobrý den,syn je již dospělý,má 30 let.Je bezdomovec,bere drogy,nemá žádný příjem,ani soc.dávku.Snažili jsme se mu pomoci s manželem,ale odmítá léčení,není možno se s ním domluvit.Zařídili jsme mu pronájem garsonky i vybavení,vše prodal.Nakonec musel byt opustit, a tak jsme mu ještě zaplatili ubytovnu.I o tu časem přišel.Když pracoval,tak výplatu asi za 3 dny vždy utratil.Použil je na drogy a pak šel hrát automaty.Tak to šlo pořád dokola.U nás ted někdy zazvoní a chce najíst,vyprat.Já to udělám,ale manžel mi to už zakázal,že mu nemám pomáhat.Trpím pocity uzkosti,nemohu spát a bojím se,kdy opět syn zazvoní.Nevím,co dělat,ale se synem není rozumná věc,vyhovuje mu to tak.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Dášo.
Chápu, jste v nelehké situaci. Na jednu obrovský strach o syna se snahou pomoci, na druhou stanu obava z manžela, co by řekl na další Vaše snahy pomáhat, alespoň tím málem (najíst, vyprat...).
Mrzí mi, že se synovi opakovaně nedaří drog vzdát. Někdy bývá cesta k trvalé abstinenci obtížná a klikatá.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti Vašeho rozhodnutí a že Vám další osud syna není lhostejný. Bohužel, v některých případech a u závislostí obzvlášť, je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud syn zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není... Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě syna, bohužel, ale nejde slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti. To pochopitelně bývá pro nejbližší zpravidla to nejtěžší a není se čemu divit.
Netuším, zda víte, že můžete (i bez ohledu na to, jak na tom je syn v tuto chvíli se svou motivací), využívat služeb pro rodinné příslušníky a být tak v kontaktu s odbornou pomocí. Mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace a také tak získávat tolik potřebnou podporu.
Také netuším, kde žijete. Pokud by to pro Vás nebylo obtížné, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče.  Plno rodičů, partnerů a dalších blízkých tyto služby využívají a překonávají tak tolik složité období a připravují se tak na momenty, které mohou přijít. Jde o nezávislé a bezplatné služby.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
mapa
Tel: 739 268 527
Email:rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, dá se obrátit na jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele drog. Bývají ve všech větších městech a tyto poradenské služby pro blízké osoby poskytují také. Pokud byste nevěděla kam se případně u Vás obrátit, napište prosím znovu a uveďte, jaká města máte poblíž.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil. V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK