Dotaz
XX
Dobrý den, chci se zeptat zda je trestné či nelegální koupit, či mít u sebe pro vlastní potřebu neregistrovaný lék v ČR na mužskou erekci = Kamagra (generikum viagry). A zda při testech na drogy je tato látka považována jako droga?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
já bych se nezabýval ani tak tím, jestli je legální jejich nákup konečným uživatelem - primárně jsou u nás nelegálně distribuovány - to je to podstatné. Jakýkoli internetový, resp. jakýkoli neautorizovaný výdej, prodej či nákup léčivého přípravku je nelegální. Všechny přípravky u nás legálně obchodované, musí projít schválením státní autority, tj. v tomto případě SÚKLem, být distribuovány lékárnou s platnou registrací či užity v ambulanci lékaře nebo na oddělení nemocnic apod.
Co je však podstatnější a daleko nejnebezpečnější je užívání takovýchto nelegálně distribuovaných přípravků člověkem. Navíc s tím, že je, jako v tomto případě, vyrábí jakási pochybná indická firma. Léčivé přípravky z Indie jsou velmi často padělané, nemusí ani obsahovat deklarovanou látku, nemusí obsahovat vůbec žádnou účinnou látku, nebo mohou obsahovat látku úplně jinou, v některých případech i zdraví nebezpečnou. Já osobně, bych se v žádném případě neohrozil užíváním nějakého pochybného léčiva, o to víc, pokud před tímto přípravkem varuje i SÚKL (http://www.sukl.cz/leciva/varovani-pred-nelegalnimi-pripravky-kamagra-sildenafil) a ještě o to víc, pokud je vázán v ČR výdej této látky na lékařský předpis...
Za návykovou látku (nepřesně "drogu") se dle zákona o návykových látkách (a dalších souvisejících norem) považují pouze látky uvedené v jeho přílohách, kde sildenafil uveden není, samozřejmě s tím, že lze nějakou látku ad hoc dle soudněznaleckého posudku za návykovou označit, což by u sildenafilu asi nešlo.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec