E
Zdravím, jaká je optimální doba mezi užitím delší extáze. Jsou lidé kteří to žerou každej weekend. Jakým způsobem je to ničí? Jak jsou na tom uživatelé kteří si dají každý měsíc? Nějaký stručný návod jak užívat MDMA bezpečně? Pokud pomineme to že největším nebezpečím při užívání této drogy je to že si nemusíte vůbec koupit MDMA ale nějakou zcela neznámou substanci. Jaké jsou rizika? MDMA užívám v bezpečném prostředí s kamarády za účelem hlubokých úvah a hledání odpovědí na otázky života. Hlídám si pitný režim a později do sebe i něco nacpu. Jaké zásady ješte dodržovat? Díky

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Předně, je těžké odhadnout (pokud to vůbec lze), jak často se můžete "bezpečně" vystavit účinkům MDMA. Obecně lze pouze říci, že čím vetší dávky a čím častěji je MDMA užívan, tím větší (horší) mohou být případné dlouhodobé poškození. Žádná návyková látka nemá něco jako "bezpečnou" dávku. Vše je hodně individuální a samozřejmě naprosto nejbezpečnější, je jednoduše neužívat.
Když už musíte užít, pak u MDMA je několik základních pravidel, některé už jste sám napsal v dotazu. Prvně je potřebné mít ověřený zdroj, o kterém víte, že drogy, kterou užíváte, nepřidává nějaké příměsi (ty jsou často nebezpečnější než samotný MDMA). Dále, jak správně píšete, je možné, že si nekoupíte MDMA - velice často je v tabletách největší obsah pervitinu, někde se vyskytují různé směsi psychoaktivních látek, někde se vyskytuje pouze velmi malé množtví psychoaktivní látky a různé další látky, ať už ze skupiny léků nebo i různých jiných látek. Dále je potřebné si dávat pozor na některé lékové interakce - MDMA je velice nebezpečné užívat, pokud je jedinec léčen některými antidepresivy, některými antivirotiky a velkým množstvím dalších léčiv. Důležité je se také vyhnout kombinacím s dalšími návykovými látkami, hlavně stimulancii. O pitném režimu už jste mluvil, nicméně existuje naopak nebezpečí, že se jedinec "otráví" vodou, kterou v dobré víře pije - tudíž, více pít než jste zvyklý, využívat chladnější místa ke zchlazení organizmu, ale samozřejmě nic se nesmí přehánět, navíc se také může dostavit při vypití velkého množství vody životu nebezpečné snížení koncentrace sodíku - takže vodu pít s rozumem, větší příjem, ale s rozumem. To platí i pro jídlo, je samozřejmě důležité jíst - pokud jíte, je potřeba o to více vypít vody. Je nutné také vědět, že existuje určité procento uživatelů, kteří mohou bouřlivě zareagovat i na malé množství MDMA - to souvisí právě s individuální snášenlivostí návykových látek (v tomto případě MDMA) a velikostí jejich dávek - toto může zareagovat bezvědomím, epileptickými křečemi a dalšími životu nebezpečnými stavy.
Dlouhodobé užívání MDMA pak způsobuje výraznou neurotoxicitu, která se dostavuje u uživatelů vysokých dávek MDMA, opakovaných extenzivních konzumentů nebo častých uživatelů MDMA, projevující se zhoršenými mozkovými funkcemi a výskytem depresivních symptomů. Samozřejmě jsou určité zdravotní stavy, při kterých se MDMA nedoporučuje užívat - problémy se srdcem, vysoký krevní tlak, aneurizma či mrtvice, glaukom, poruchy jater nebo ledvin, diabetes mellitus či jedinci se sklonem k hypoglykémiím, epileptici a samozřejmě jedinci s psychickými onemocněními. O důležitosti bezpečí prostředí, okolí a spoluuživatelů jste sám psal. Dobré však je, aby minimálně u prvních užití byl někdo "střízlivý" (avšak se zkušenostmi s intoxikací MDMA), který funguje jako jakási kotva s realitou a v připadě nepříjemných zážitků i zhoršení fyzického stavu, je schopen pomoci...
Podstatné je také vědět, že po užití MDMA a odeznění povznesené nálady, se může u některých jedinců dostavit až extrémní propad v náladě, který se může projevovat různě a je uživateli také různě popisován - pocit vyhoření, pocit prázdnoty, deprese, pocity smutku atd. Po užití MDMA se popisují i "kocoviny", které mohou trvat někdy až týden a projevovat se opět různě, pro někoho však nemusí být nepříjemné. Oboje výše popsané se nemusí vyskytnout, ale je dobré vědět, že tato situace může nastat.
Nikdo Vám samozřejmě užívat nemůže zakázat, ale je dobré si pečlivě rozmyslet, kvůli čemu a proč užíváte, zvážit všechna pro a proti a zkusit si promyslet, jestli by to nešlo bez užití návykových látek. Většina filozofů určitě návykové látky neužívala a stále byli schopni vymyslet/napsat velmi velká díla (samozřejmě, že mezi nimi byli i uživatelé, ale...).
Stačí to takto?
Kdybyste potřeboval, neváhejte poslat další dotaz.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec