amfetamin
Pavlína
Dobrý den,
jedná se o přítele. V polovině prosince se přistěhoval do Prahy, ihned jsme se zamilovali a nehnuli se od sebe. Dřív žil v zahraničí, pracoval a občas si něco dal. Ale před rokem a půl se rozešel s přítelkyní a doslova utekl. Nechal se živit od mámy a jen fetoval. Od té doby co se přestěhoval do Prahy a začal být se mnou tak nic neměl (tedy abych byla přesná hulí, někdy jednou, někdy i pětkrát denně), ale nic tvrdého. Začal si hledat práci, plánovali jsme budoucnost. Jenže před týdnem odjel domů vyřídit úřady a ve slabé chvilce (akorát jsme řešili nějaké problémy) potkal kamaráda a dal si s ním amfetamin. Tři dny jsem o něm nevěděla, od pátku se mnou komunikuje. V pátek jsem ho ještě nepoznávala, mluvil jako cizí člověk, od neděle už je to zase on. Nechce zatím přijet, protože bych se ho prý lekla, jak vypadá, takže zůstává opět u mámy. Ani nevím, jeslti je možné, aby po třech dnech na droze vypadal opravdu tak děsivě? Ale voláme si několikrát denně, stále mluví o budoucnosti, jak už nechce fetovat, chce mít rodinu, práci a žít normálně... Celou noc si čtu o amfetaminu, krystalu články a jsem čím dál víc vyděšená. Ano, piju, kouřím, kolem všichni \"hulí\" a neříkám, že si jednou za čas práska nedám, ale s tvrdýma drogama jsem se nikdy nesetkala... Je vůbec možné, aby se změnil? Bez odborné pomoci, jelikož tvrdí, že potřebuje jen mě a pak všechno zvládne. Je vůbec reálné s takovým člověkem plánovat rodinu? Je to jen můj pocit, nebo je opravdu hodně naivní věřit, že to všechno myslí vážně?
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Pavlíno.
Ano, je možné, že osoba může po třech dnech intenzivní konzumace vypadat sešle. V případě amfetaminu, kdy konzumující osoba pod vlivem stimulující látky nemá potřebu spát a většinou ani jíst, může být organismus dost unavený, zesláblý, zchátralý. Jak je na tom konkrétně Váš přítel, ale nelze zodpovědně podle několika málo informací přes internet a bez osobního kontaktu jen těžko posoudit.
Jak jsem již uvedla, těžko dělat touto cestou objektivní závěry, nerada bych příteli křivdila, ale buďte na pozoru a pokud mohu doporučit, s plánováním budoucnosti, případně rodiny, počkejte. Aktivní uživatelé ve většině případů nejsou schopni funkčních vztahů a většinou je jejich prioritní záležitostí vše, co se týká drog. Mohou vést ,,rozumné řeči", ale bohužel, povětšinou jde pouze o sny, které se s realitou moc neslučují. Nechci jen malovat čerta na zeď. Máme samozřejmě i dlouhodobě abstinující klienty, který celý proces úzdravy úspěšně zvládli, drogy neberou, pracují, žijí ve vztazích a jejich životy jsou plnohodnotné. Je to, ale vždy běh na dlouhou trať, dlouhodobá záležitost a většinou se to bez odborné pomoci neobejde, pokud má mít abstinence dlouhodobý charakter.
Uvádíte, že přítel o pomoci zatím slyšet nechce, má pocit, že jediné co potřebuje, jste Vy. Doporučuji nenechat se vtáhnout do této manipulativní hry, pro pomáhající blízké osoby, které mají tendence v dobré víře pomoci, to může být i dost sebezničující. Bohužel, v některých případech se pomáhající dostanou až na pokraj svých sil, v některých případech do závislosti také.
Chápu, že máte partnera ráda a ráda byste mu asi byla oporou. Jelikož jde o náročné situace, spíše období, doporučuji spojit se s odbornou pomocí alespoň prozatím Vy sama. Můžete si tak o celém tomto procesu a vůbec oblasti doplnit užitečné informace, dozvědět se čemu se vyvarovat, jak nastavit určitá pravidla, aby Vaše pomoc měla smysl a Vás to nezničilo, poradit se jak s partnerem vhodně komunikovat, tím jej třeba lépe motivovat, aby i on měl potřebu svou situaci začít měnit. Nejenom, že budete mít prostor průběžně konzultovat nově vznikající situace, může to být pro Vás i určitý druh podpory, zkrátka v tom nebýt až tak sama.
Zmiňujete Prahu, tudíž předpokládám, že v ní jste. Můžete se tedy spojit přímo s naším specializovaným zařízením, které je právě určeno partnerům a rodičům závislých osob a vše více probrat v osobním kontaktu.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51 - Praha 1
Tel: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Více o zařízení a poskytovaných službách naleznete v přiloženém odkaze. Nezalekněte se prosím jiné uvedené kontaktní adresy na webu - Poradna byla přestěhována a od 1. 2. 2016 sídlí na uvedené adrese výše. Na webu tato informace bohužel ještě není přepsána, což v nejbližší době napravíme. Děkujeme za pochopení.
Veškeré poradenské služby poskytujeme bezplatně a je třeba se na první konzultaci předem objednat na uvedeném čísle, případně přes email.
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Mějte se zatím hezky, přeji, aby se situace zlepšila. V případě potřeby můžete napsat kdykoliv znovu.
S pozdravem MK