Hepatitida ,,c,,
Nechapajici
Dobrý den,syn je závislý na pervitinu a teď mi oznámil,že má ,,cecko,,Jeho přítelkyně je na tom úplně stejně.Zajímá mě,jestli když spolu sexuálně žijí bez ochrany,jaká jsou rizika.Tvrdej mi,že když to máj oba,že to je ,,v pohodě,, děkuji za odpoved

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry.
Přestože je nákaza virem VHC, který způsobuje onemocnění žloutenkou typu C, pohlavním stykem méně pravděpodobná, než krví, a oba nemusí být nakaženi stejným genotypem viru, existuje riziko, že vzájemným přenosem viru umožní vznik dalšího genotypu, který může být hůře léčitelný.
Léčba žloutenky typu C je sice náročná a nákladná a obvykle stojí více, než 1 milion korun, naši občané ji nehradí, je tedy zdarma. Ve většině případů je úspěšná. Někde mohou léčbu dokonce podstoupit i uživatelé drog, oproti dřívějším dobám, kdy byla pro zahájení podmínkou minimálně půlroční, ale spíš roční a dllouhodobější abstinence. Uživatelé, kteří do léčby vstupují, ale musí splňovat důležitá kritéria, protože nedůsledná léčba, a nespolehlivost, by mohly znamenat, že investice do jejich léčby přijde vniveč, na úkor dalších nemocných, kteří jsou schopni pravidelně docházet na kontroly, podstupovat průběžná, rovněž nákladná vyšetření, a samozřejmě v pravidelných intervalech užívat bez vynechání naordinované léky.
Připojuji výběr z kvalitně zpracované brožury terénního programu a adiktologické ambulance organizace Magdaléna, o.p.s., určené uživatelům návykových látek i nejširší veřejnosti:
Základní informace | prevence | léčba
VHC neboli virová hepatitida typu C, obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spontánní clearanci viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
ZPŮSOBY PŘENOSU:
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
• VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
• Nejlepší ochranou je vždy používat kondom! Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především předmětů osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
• Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, proto vždy využívejte pouze speciální salón, ve kterém se dodržují přísná hygienická pravidla.
• Uživatelé drog se mohou nakazit sdílenou jehlou, nádobíčkem a vodou. Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že Vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
• VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
podáním ruky, běžným polibkem, napitím ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
VHC SE PROJEVUJE:
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
Začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
Jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30 let) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou objevit také psychické obtíže.
LÉČBA VHC:
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je nutné ještě absolvovat testy laboratorní, které výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, jestli jste se nenakazil/a v inkubační době, tedy 2 - 3 měsíce zpátky, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově! Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud v komunikaci s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním alkoholu i drog, nebo užívání omezit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok). V závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho ve Vašem okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání nebo studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity.
Akutní uživatelé drog nejsou proto většinou do léčby přijímáni. Pokud se chcete léčit, je lepší řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy C. Poškozování Vašich jater se zastaví, nebudete nakažlivý/á pro své okolí!
JAK NENAKAZIT NĚKOHO DALŠÍHO:
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění a Vaše krev nedostala do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat. Tedy starat se o to, aby Vaše jehly, vodu nebo rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván). Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
Připojuji kontakty na pražská zdravotnická zařízení, kde žloutenky už roky úspěšně léčí:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10
140 00 Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: www.remedis.cz
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: www.fnmotol.cz
Institut klinické a experimentální medicíny
Klinika hepatogastroenterologie
Vídeňská 1958/9
140 21 Praha 4
Ústředna: +420 361 111
Ambulantní trakt: +420 261 362 309, +420 261 362 315
Web: http://www.ikem.cz/www/cs
Samozřejmě se žloutenka typu C neléčí pouze v Praze. O možnostech léčby, pokud by měli zájem, se Váš syn i přítelkyně dozví v oblastních zdravotnických zařízeních, nebo u svých lékařů, případně od pracovníků bezplatných služeb, které pracují s uživateli návykových látek, v okolí a dosahu. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
V každém případě by měli syn i jeho přítelkyně nejlépe začít řešit svoje užívání drog a závislost. Nikdo jiný to za ně neudělá ani je k tomu nepřinutí, i kdyby se na hlavu stavěl.
Vám doporučuji kontaktovat pracovníky některé služby, která pracuje s rodiči a blízkými uživatelů návykových látek. Podporu a pomoc potřebujete v tuto chvíli především Vy.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak se můžete pokusit podpořit motivaci syna k pozitivním změnám a případné léčbě. Bez jeho motivace se nic k lepšímu, bohužel, posunout nemůže. Dozvíte se, jak se synem komunikovat, zároveň jakým chybám byste se měla vyhnout.
Velmi často se stává, že špatně volenou péčí, byť s nejlepšími úmysly, rodiče podporují setrvávání potomků v užívání drog a jejich propad do ještě hlubší závislosti, případně se stávají "spoluzávislými", aniž by sami návykové látky užívali. Přestávají žít vlastní život a žijí život jiného. Nedokážou už bez pomoci ze závislostních vzorců chování vystoupit. Často pak trpí více, než jejich blízcí, uživatelé drog, se všemi následky, které tato nemoc přináší.
Kontaktem se službou máte možnost získat podporu, pomoc a informace. Uleví se Vám, budete pevnější v kramflecích.
Kontakty:
K-centrum Most k naději
Rumunská 5/a
460 01 Liberec
Telefon: +420 482 713 002
Mobil:    +420 775 624 246
E-mail:   kc.liberec@mostknadeji.cz
Web:      http://www.mostknadeji.eu/liberec/
Centrum ambulantních služeb ADVAITA (CAS)
Rumunská 14/6
460 01 Liberec
Telefon: +420 482 750 607
Mobil: +420 603 829 730
E-mail: cas@advaitaliberec.cz
Web: http://advaitaliberec.cz/
http://advaitaliberec.cz/centrum-ambulantnich-sluzeb/
Krajská nemocnice Liberec
Infekční oddělení - Poradna pro hepatitidy
Husova 357/10
460 63 Liberec
Ambulance: +420 485 312 293
Poradna: +420 485 312 297
E-mail: nemlib@nemlib.cz
Web: https://www.nemlib.cz/infekcni/
Bezplatná infolinka s celorepublikovou působností
Informace o hepatitidě (žloutence) C, poradenství
Telefon: +420 800 333 365
Další odkazy:
http://www.zloutenka-c.cz/cz/kontakty/
http://www.cecko-neni-jen-trasa-metra.cz/lecba/
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.