Pervitin
P4
Dobry den.
Obracim se na vas s dotazem ohledne pervitinu a tehotenstvi.
Znama je jiz ve 13.tydnu, kdy pred par dny kourila pervitin pres sklenenku. O tehotenstvi v dobe konzumace drog nevedela. Ptam se tedy jake je mozne riziko ze by mohlo dite mit vyvojove vady ci jine chromozomalni odchylky.
Mnohokrat dekuji za odpoved a preji hezky den

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je dobře, že píšete a sháníte pro kamarádku informace. Přece jenom, za této situace již nerozhoduje pouze sama za sebe.
Co se týče vývoje embrya v této fázi, tak zde platí pravidlo, že v prvním měsíci těhotenství miminko buď přežije, bude v pořádku a poškozené buňky se nahradí. Nebo nepřežije a dojde k samovolnému potratu. Teď to možná vyzní špatně, ale je to takové ,,buď" a ,,nebo"...
Stimulační drogy nevyvolávají fyzický návyk (který by pak pociťovalo i nenarozené dítě), tudíž vysazení pervitinu není pro miminko takový šok, jako kdyby šlo o látky opiátového typu, na které fyzický návyk je. V tomto případě, by to chtělo se dalším konzumacím zcela vyhnout, jelikož užívání pervitinu v průběhu těhotenství má samozřejmě vliv na nenarozené dítě.
Níže uvádím zdravotní důsledky pro matku a především pro dítě v průběhu těhotenství a po porodu (z www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně, bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství):
"Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Moc informací o kamarádce nepíšete, nedokážu posoudit, nakolik obtížené by pro ní bylo zajistit dítěti vše co je třeba, jak je na tom otec dítěte (zda je také konzumentem drog) a jak se k celé situaci staví, zda má dostatečné zázemí, pravidelný příjem, zda má někoho, kdy by byl ochoten ji pomoci, jak to sama vidí s další případnou konzumací drog atd...
Pokud by kamarádka potřebovala pomoc, jak s udržením abstinence nebo například pomoc se zařízením sociálních dávek apod. může se obrátit na naše zařízení, které má ve svém programu i program pro matky/uživatelky.
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26, Praha 7
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Telefon: 220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Email:  stacionar@sananim.cz
Provozní doba:
Pondělí: 8.00 - 16.00
Úterý: 8.00 - 17.00 (16.00 - 17.00 - rodič. konzultace)
Středa: 8.00 - 16.00
Čtvrtek: 8.00 - 16.00
Pátek: 8.00 - 15.00
Více o zařízení zde: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Zde konkrétně informace pro matky: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/informace-pro-matky.html
Mějte se hezky, v případě potřeby klidně zase napište, může i kamarádka sama.
S pozdravem MK