zavisly pritel
nemi
Dobry vecer,chci Vas poprosit o radu a Vas nazor v me situaci. Jsem 6let s pritelem,ktery v mladi uzival mimo jine hlavne pervitin.Pred 2lety se strasne zmenil a ja tusila,ze zacal brat...nepriznal se,ja jeho chovani a stavy nevydrzela a rozesla se s nim. Po par dnech jsme se dali dohromady...snazil se,dobre to skryval a pred rokem se mi priznal. Vzdy byl vybusny,samotar,trosku hysterik,hodne spal...i pred tim,nez zacal znovu brat.Brala jsem ho tak. Nyni...po roce,jsem jiz naprosto vystavena a unavena. Je mi 35let,mam dceru s postizenim....pritel vyslovene \"profrcel\" rok. Je starsi nez ja.Nechala jsem se zmanipulovat a nekolik mesicu uzivala s nim...ale velice opatrne. Chtela bych moc poradit jak dal. Nechci se obetovat. Meli jsme za posledni dobu nekolik velkych hadek,protoze odmitam jeho chovani a situce,do kterych me dostava.Neberu jeho zavisle chovani a vse,co se nabaluje-podvudky,obcasna nespehlivost,obchazeni,jeho zmeny nalad a ritualy,kdyz je na tom. Musim uznat,ze se ted velmi snazi,omezil uzivani....jsou tu stale kladne stranky,za ktere si ho vazim,ale nechci zit s pervitinem v zadech.Sama jsem si rekla dost,on uznava svou zavislost,a kdyz jsem mu nabidla,at u nas dochazi do nejakeho centra ambulantne,rekl...ze zatim ne. Stale chodi do prace,doma nekdy pomuze,ale ma pravidelne 1-3ulety,cca 1x za 10 dnu. Snupe.Jeho rodic je tezky schizofrenik a mam obavu,zda uzivani peri u nej rozvoj teto nemoci jen nepodpori...uz take neni mlady clovek. Ikdyz je nekolik dnu cisty,vznikaji strasna nedorozeni na malickostech...vetsinou pak nemluvi a je urazeny na cely svet a nebo naopak vybuchne a dela vyslovene sceny. Myslite,ze ma jeste nadeji?Jake mate zkusenosti?Myslim,ze sve uzivani jeste malicko kontroluje,ale zavisly je. Moc dekuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Dobře, že jste napsala. Jak sama dobře víte, život se závislou osobou není jednoduchý a bohužel, občas se stává, že pomáhající osoba, která je mu na blízku a chce mu v dobré víře pomoci, se dostane až na pokraj svých sil, leckdy spadne do závislosti také.
Vaše rozhodnutí se vším seknout je rozumné, už s ohledem na to, že máte dceru, která potřebuje asi zvláštní péči. Je třeba, abyste Vy sama byla v pořádku se vším všudy. Doporučuji i přes veškerou náklonost, kterou k příteli máte, řešit spíše sebe a méně jeho. Jinak se s největší pravděpodobností utrápíte. I když pominu přítelovu závislost, tak ,,jen" dcera s postižením je určitě jistá zátěž, neměla byste dle mého názoru plýtvat energií zbytečně...
Velmi těžko se samozřejmě tyto situace objektivně a také zodpovědně hodnotí dle mála informací přes internet bez znalosti celkové situace, nerada bych příteli křivdila, ale podle toho mála co jste napsala, vycházím z toho, že přítel asi moc svou situaci řešit nechce a stále hledá nějaké důvody proč v dosavadním životním stylu pokračovat. Pokud sám nebude mít snahu něco řešit, jen těžko to Vy uděláte za něj, takto to bohužel nefunguje.
Netuším, jak přítel bere dlouho, po dlouhodobém užívání si mozek osvojí některé patologické mechanismy, kterými si své závislostní chování tak trochu pěstuje, až chrání. Klasickým projevem je například hledání důvodů proč drogy užívat, ale také lhaní, podvádění, popírání reality, obhajoba svých konzumací, změna dosavadních priorit a morálních hodnot, přestupování zákonných a běžných společenských norem. Často si uživatelé tyto procesy ani neuvědomují. Nebo jen částečně, protože si svou situaci musí sami před sebou a také blízkým okolí obhájit a vyargumentovat. Závislostního chování je mnohokrát komplikovanější se zbavit, než konzumace drog jako takových.
Pokud v rodině partnera je dispozice k psychickým onemocněním, je pak velká pravděpodobnost, že toto zatížení se může projevit i u něj. Zvláště pak, když je konzumentem drog. U disponovaných jedinců může i jednorázové užití a to jakékoliv drogy (i THC) vyvolat velmi vážné potíže, které se pak zdlouhavě léčí.
Uvádíte, že jste partnerovi nabízela, aby využil odbornou pomoc, to ale prozatím odmítá. Na nic nečekejte a obraťte se na pomoc Vy. Nejenom proto, že jste sama drogy užívala, ale i proto, že veškerá zařízení poskytují poradenské služby rodinným příslušníkům a partnerům. Můžete v osobním kontraktu více a podrobněji pohovořit o všem co je třeba a možná se Vám pak bude lépe rozhodovat co a jak dál.
Přepokládám, že asi víte, kde u Vás nějaké zařízení je, pokud ne, napište, kde žijete, kontakty Vám obratem pošleme.
Mějte se zatím hezky, když budete potřebovat, napište kdykoliv znovu.
Tak se držte!
S pozdravem MK