Abstineční příznaky
Megan
Dobrý den,
přítel byl závislý na pervitinu. Užíval jej rok. Jenže pak s tím skončil, ale neměl absolutně žádné abstinenční příznaky. O své závislosti a o tom, že přestal mi řekl půl rok po tom, co si dal poslední dávku. Jenže od doby, kdy s tím sekl jsme spolu trávili veškerý volný čas a bydlíme spolu, takže bych si abstinenčních příznaků určitě všimla. Nevěděla jsem ani o jeho závislosti. Poslední dobou mám ale čím dál silnější pocit, že s tím nikdy nepřestal. Je tedy možné nemít po závislosti žádné abstinenční příznaky? A také by mě zajímalo, jestli je volně dostupný test na pervitin.
Předem moc děkuji za odpověď
Krásný zbytek dne

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Megan.
Pervitin není fyzicky návyková látka, co se týče jeho vysazení, příjemný stav to není, ale nehrozí žádné dramatické abstinenční příznaky, tak jak to je třeba známo z filmů, například u vysazení heroinu nebo jiných fyzicky návykových látek.
Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích, chuť může být opravdu velmi silná a může dotyčnou osobu až zcela ovládnout.
Základní obecné informace o pervitinu zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Po dlouhodobém užívání drog si mozek osvojí některé patologické mechanismy, kterými si svým způsobem závislostní chování tak trochu ,,hýčká, chrání a pěstuje". Klasickým projevem je například popírání reality, obhajoba svých konzumací, hledání důvodů proč drogy užívat, ale také lhaní, podvádění, popírání, změna dosavadních priorit a morálních hodnot, přestupování zákonných a běžných společenských norem. Mnohdy si uživatelé tyto procesy ani neuvědomují, nebo jen částečně, jelikož si své stavy/situaci musí sami před sebou/potažmo blízkým okolí vyargumentovat/obhájit. Závislostního chování je leckdy mnohem těžší se zbavit, než samotných konzumovaných drog.
Závislost je psychické onemocnění, které se ale dá léčit. V léčbě probíhá důležitá změna, kdy se léčící učí nahlížet reálně na celou svou situaci, problémy, které způsobil sobě a svému okolí, učí se předcházet rizikovým situacím, rozeznat je, vyhnout se jim pokud to jde nebo je ustát, když to nelze. Jde o dlouhodobý proces.
Jak je na tom přítel nelze tímto způsobem přes internet a dle mála informací objektivně a zodpovědně posoudit, nerada bych mu křivdila.
Pokud byste měla zájem a je Vám v blízkosti Praha, můžete se obrátit na kolegy z naší poradny pro partnery a rodiče a v osobním kontaktu vše co potřebujete zkonzultovat.
Současný kontakt:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
(poradnu naleznete v prostorách kavárny Café Therapy, v zadní části)
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon: 739 268 527
Email:  rodice@sananim.cz
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutné objednání předem)
Služby poskytujeme bezplatně. Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Tato poradna se bude 1. 2. 2016 stěhovat do jiných prostor, takže pokud si konzultaci objednáte po tomto termínu, bude již na adrese: Žitná 1574/51, Praha 1
Dále se můžete podívat na základní informace pro blízké osoby, viz odkaz:http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Orientační testy jsou volně prodejné v lékárnách. Nežli se do případného testování pustíte, doporučuji pročíst tyto informace (odkaz níže) a poradit se v osobním kontaktu.
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
Pokud byste měla případné doplňující dotazy, neváhejte napsat kdykoliv znovu. Zdali žijete někde jinde a budete potřebovat jiný kontakt, uveďte prosím jaká města (spíše větší) máte v dobré dostupnosti.
Mějte se zatím hezky, s pozdravem MK