Prosba o radu
Ondřej
Dobrý den, obracím se na vás s prosbou o radu, protoze již nějak nevím, jak postupovat.
Můj otec je těžký alkoholik. Několik se léčil v Bohnicích u Dr. Nespora, ale vzdy se dostavila recidiva.
Dokonce prodělal delirium, ze kterého se vykresal. Má alkoholovou a vaskularni demenci.
Nasel jsem mu pobyt v Lazne Letiny, což melo byt zřízení pro tyto lidi, tam je ovšem pouštěli ven a opet začali pit, takže ho vyhodili z tehto důvodu. A vulgárního chování. Přechodne jsem mu sehnal pobyt v Bohnicích, než tedy najdu opet podobné zařízení, ale i tam ho pouštěli ven, což nechápu. Diagnózu znali.
Nyní jsme mu nasel dum se zvláštním režimem, kde ovšem nechce byt je sprostý a dožaduje se alkoholu.
Matka je s nim rozvedena a ja jsem jeho opatrovník po finanční stránce, nebot nedělal spoustu dluhu.
Bohužel už nevím jak postupovat, léčit se nechce, nebot je zcela \"zdráv. \"
V tomto strajicim se režimu jedu asi 10 let a už nevím, jak mám postupovat.
Poradíte mi,prosim? Děkuji S pozdravem Ondřej xxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Ondřeji.
Vaše příjmení jsem záměrně umazala s ohledem na anonymitu, kterou se snažíme zaručovat všem pisatelům.
Tyto pokročilé závislosti na alkoholu s vážnými somatickými důsledky jsou vždy velký problém. Jelikož jde ve většině případů o nemotivované osoby, je to o to problém ještě větší.
Jediné co mě po čtení Vašeho příspěvku napadlo je najít nějaký vhodný Domov se zvl. režimem (DZR), ale to jste již udělal, takže nic nového Vám vlastně nenapíšu.
To, že se otci v DZR nelíbí a má problém s přijetím pravidel, je u takových osob celkem běžný jev a pracovníci DZR s tím jistě počítají. Uvádíte, že tam otec nechce být. Těžko objektivně posoudit situaci, když o ní prakticky nic nevíme, ale když budu vycházet ze zkušeností a z obecných skutečností, tak pokud závislý člověk není sám rozhodnutý své problémy řešit, nelíbí se mu nikde, v žádném zařízení. Tím chci sdělit, že pokud byste našel sebelepší a vyhovující zařízení, je velmi pravděpodobné, že otec bude stejně nespokojen. Omezený přístup k alkoholu a dodržování pravidel mu bude dělat problém asi všude, pokud sám nepochopí, že je to nezbytné pro jeho úzdravu a stabilizaci.
Netuším, jak je otec v DZR dlouho. Sama ze své pracovní zkušenosti právě v DZR vím, že i některé osoby, které nechtěli zpočátku spolupracovat, vše odmítali, negovali, postupem času přišli na to, že je vlastně výhodné veškerá pravila přijmout. V těchto Domovech pracuje personál, který se snaží vést své klienty k různým aktivitám (samozřejmě dle jejich individuálních možností a schopností) se snahou vyplnit volný čas a systematicky pracují na jejich motivaci. Také má každý klient svého Klíčového pracovníka, se kterým spoluvytváří individuální plán. Dle mého názoru - DZR byla vhodná volba.
Deset let je opravdu dlouhá doba, jistě jste ze všeho unavený. Myslím, že jste pro otce udělal vše, co jste mohl. Nerada bych, aby to vyznělo lhostejně, ale možná je na čase, přestat tolik pečovat o otce a začít více pečovat o sebe. Za otcem můžete docházet na návštěvy a spolupracovat s personálem DRZ.
Možná existuje i nějaké další řešení, ale to by bylo třeba řešit s pracovníky, kteří mají tatínka v péči a znají veškeré informace o dg a celkové situaci.
Přeji dostatek sil ke všemu, co budete potřebovat.
Mějte se hezky, s pozdravem MK