Divný stav
Mejtn
Dobrý den,
Už párkrát se mi stalo (1 za 3 měsíce), že jsem byl u kamaráda doma a z ničeho nic jsem zpočátku nevědomky dostal velmi divný stav, kdy jsem byl schopnej prokecat s nim celý odpoledne i večer a strašně mě to bavilo, u toho jsem si absolutně nevšímal času. Doma jsem si taky pokaždé najednou skvěle pokecal, ale najednou bum, nemůžu vždy zhruba tak do 6 hodiny ranní ani za boha usnout a celou dobu mi příšerně rychle tluče srdce. Nebereme žádné drogy, dáváme si u něj pouze zelený sypaný čaj z řetězce Tamda Foods (kamarád je vietnamec) v kombinaci s nějakým tím panákem rumu či slivovice. Avšak tento stav už jsem dostal po několikáté a opět nemohu ani za boha usnout, tlukot srdce se ve 2 ráno trochu zklidnil. Připomíná mi to trochu popis účinků pervitinu... Je snad tělo možné takový stav někdy samo vyvolat a to jen při návštěvě tohoto bytu? A o co vlastně jde? Prosím o vysvětlení, díky moc:)

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
nevím jaký čaj Vám Váš kamarád vaří, nicméně většina čajů (pokud nejsou bylinné) a zvláště pak dálnovýchodní, obsahují vysoké množství kofeinu a dalších xanthinových derivátů, které výrazně ovlivňují bdění. Podobně tak ovlivňují i rychlost srdečního rytmu, kterou mohou výrazně zvyšovat. Do některých čajových směsí se přidávají např. i rostliny rodu Ephedra, které obsahují efedrin, což je potentní stimulans. Navíc, malé množství alkoholu může být podobně stimulační - včetně zrychlení srdečního rytmu.
Pokud tvrdíte, že jste neužili žádné "drogy", pak bych se spíše (dle principu Occamovy břitvy) přikláněl k tomu, že na Vás takto působí uvařený čaj, než že si, jak píšete, "tělo takový stav někdy samo vyvolat". Tím samozřejmě neříkám, že nelze psychosomaticky ovlivňovat tělesné funkce, což je samozřejmě základem psychoterapeutické práce v mnoha indikacích...
S pozdravem
Zbyněk Oktábec