Přepíjení antabusu
Bára
Dobrý den.
Mám pár otázek ohledně léčby závislých na alkoholu. Můj tchán se \"snaží\" léčit již 15 let, bohužel neúspěšně, protože se jeho chutě na alkohol zvyšují a tak čím dál častěji přepíjí antabus. Jako rodinu nás to trápí, hlavně proto, že pokud je opilý je nebezpečný nejen sobě ale i okolí, není schopný se ani sám umýt nebo najíst. Lékařka, která ho léčí tvrdí, že neexistuje jiná ambulantní léčba než antabus. Je to pravda? Není nějaká možnost jak ho udržet střízlivého alespoň pár měsíců? Popřípadě co můžeme udělat pro to, abychom ho dostali do léčebny? Byl tam již několikrát, léčebny se bojí, ale prý ho tam lékařka nemůže poslat bez jeho souhlasu.
Děkuj za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bohužel v takovvých případech už není ambulantní léčba příliš úspěšná. Opravdu se používá antabus, případně nějaká psychiatrická medikace, pokud k tomu je indikace (ale to spíše jako podpora), hlavně je ale třeba pracovat s takovým člověkem terapeuticky. A to moc nejde, pokud aktuálně pije, natož na antabus. Určitě by pro něj byla vhodná ústavní léčba, ale je opravdu potřeba, aby do ní šel dobrovolně. Na druhou stranu, pokud je v určitých stavech nebezpečný sobě nebo okolí, je možné ji i soudně nařídit. Není to ideální, nicméně se někdy podaří, že takový člověk během léčby "prozří" a pokračuje v ní dobrovolně. Pokud by tedy taková situace nastala, je třeba zavolat záchranku, případně i policii a ti rozhodnou, zda má být hospitalizován i proti své vůli. Tento krajní prostředek by se ale měl použít jen v případě, že je dotyčný opravdu nebezpečný.
Možná by bylo dobré zajít se poradit osobně k nějakému jinému odborníkovi, než kam tchán dochází, někdy po letech už lékař opravdu neví, jak dál a někoho dalšího třeba něco napadne. Je ale třeba probrat situaci do podrobna, což přes internet není moc možné.