Odvykani
Mia
Zdravím, můj přítel je delší dobu - víc jak tři roky - závislý na pervitinu, poslední dobu užíval nitrozilne. Už asi dva měsíce je cistej, ale má abstaky. Nic neshani drží se, ale ráda bych věděla jak mu v tech stavech pomoct. Co mám dělat, říkat a tak.. Diky

Odpověděl: Amrit Sen
Mio, zdravím Vás, vážím si Vaší důvěry.
Chápu Vaši starost o přítele, je dobře, že píšete. Oceňuji, že se snažíte pomoci. Ještě užitečnější by bylo, kdyby psal sám přítel, protože ve snahách o abstinenci, její udržení, a popasování se závislostí, zabírá především vlastní aktivita toho, kdo se chce osvobodit.
Tři roky užívání je dost, k závislosti bohatě stačí. Každý den abstinence se počítá a cení, přítel si tedy zaslouží obdiv a respekt.
Neměl by ale usnou na vavřínech, tím spíš, že má "absťáky".
Na pervitin sice neexistuje fyzická závislost, takže není až tak těžké jej vysadit, tím spíš, že o to unavené tělo a haprující psychika, žádají. Má ale silný psychicky závislostní potenciál, takže bývá těžké znova nezačít užívat. Touha po droze, chutě, bažení, craving a další "lahůdky", které k projevům psychické závislosti patří, dovedou být trýznivé, vyčerpávající a velmi záludné. Některé Váš přítel rozezná, ale bez odborné podpory a potřebných informací těžko pozná ty skryté, které si se závislostí vůbec nemusí spojit, takže jim bude velmi těžko čelit. Riziko, že je nezvládne je velmi vysoké, a to i po dlouhodobější abstinenci.
Osvobodit se z užívání drog není zdaleka jen o odvykání. To je první krok. Proces úzdravy je vždy běh na delší trať. Člověk těžko drogy opustí a nevrátí se k nim, pokud je nevymění za něco lepšího.
Za úzdravu se považuje to, když člověk nejen dlouhodobě abstinuje, ale když dokáže žít spokojený život, v dobrých vztazích s blízkými, okolím, i sám se sebou, dokáže se cítit šťastně při zvládání radostí a starostí běžného dne. To je i cílem léčby každé závislosti, jejíž součástí, kromě léčby ambulantní, stacionární, nebo pobytové, je i dlouhodobé doléčování, bez kterého je šance na vítězství velmi malá.
Líbí se mi, že se ptáte, jak s přítelem komunikovat, co dalšího můžete správně udělat. Odpovědi lépe, než na internetové poradně, která má své limity, získáte pohovorem s odborníky některé služby, která pracuje s partnery a blízkými uživatelů návykových látek, ve Vašem okolí.
Ať už půjde o nestátní zařízení, které může služby poskytnout i anonymně, nebo státní zdravotnické zařízení, jsou tyto služby bezplatné.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený odborník navrhne konkrétní kroky, jak ji řešit, jak se k ní postavit. Získáte podporu a pomoc, které v tuto chvíli potřebujete i Vy, abyste se mohla cítit lépe, bezpečněji a klidněji, byla pevnější v kramflecích. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, jak mu pomoci, aby to nebylo spíš ke škodě, takže jakých chyb byste se měla vyvarovat.
Myslete ale i na sebe. Bylo by velkou chybou přestat žít svůj život a žít život někoho jiného. Vědomě si naordinujte vlastní činnosti, které Vám přináší radost i potěšení.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak můžete podpořit motivaci přítele k setrvání v abstinenci, vyhledání odborné podpory a pomoci, k celkovým pozitivním změnám.
Zkuste si i tak s přítelem otevřeně, bez výčitek, s oceněním, čeho dosáhl, promluvit o svých obavách a navrhnout mu, aby i on, a především on, odborníky kontaktoval. Získá pochopení, respekt a informace. V případě zájmu se může domluvit na vhodné terapii. Nemusí mít ostych, pracovníci služby ocení, že je dokázal kontaktovat sám.
Nikdo ho nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit. Může jít o zcela nezávazný pohovor, případná zakázka bude pouze na něm. Dozví se mnoho užitečného, jak minimalizovat útrapy i rizika, jak abstinenci udržet, co pomáhá na cestě úzdravy. Také jak nacházet a zkoušet aktivity, které by mohly nejen zaplnit "díry" po droze, ale činit život šťastnějším.
Kontakty:
K-centrum NOE
víceúčelové regionální zařízení pro problematiku drog
Hybešova 10
674 01 Třebíč
Telefon: +420 568 840 688
Terénní mobil: +420 776 158 489
E-mail: noe@trebic.charita.cz
Web: http://www.kcentrumnoe.cz
http://trebic.charita.cz/nase-sluzby/k-centrum-noe-trebic/
Centrum U Větrníku
kontaktní a poradenské centrum pro osoby ohrožené drogovou závislostí
U Větrníku 17
586 01 Jihlava
Telefon: +420 736 523 675
E-mail: kacko@jihlava.charita.cz
sarka.stockova@jihlava.charita.cz
Web: http://www.kacko-ji.estranky.cz/
http://jihlava.charita.cz/zavislosti/kacko/
Budu rád, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, jestli byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji hodně štěstí Vám i příteli,
Amrit Sen.