Syn
Karel
Dobrý den.Prosím Vás o radu.Mám podezření,že syn užívá nějaké drogy.Je mu již 18 let,tak je těžké s ním někam zajít.Jezdí za kamarády(má asi půl roku nové a to je zřejmě ten problém) a vždy se vrací jiný než odjel.Je unavený,ale zároveň má dobrou náladu,oči se mu zavírají,hrozná chuť k jídlu.Ráno vždy vypadá jak po těžkém flámu.Již delší dobu má kašel a rýmu.Tvrdí,že někde nastydl,ale je to jiné.Jeho chování vyvrcholuje teď,když jsou svátky a on nechodí do práce.Pořád nějaké akce s partou a návrat je vždy stejný.Už jsme to s ním probírali,ale vždy zapírá a tvrdí,že ví,jaké jsou následky,kdyby něco bral.Ale vím,že zkutečnost je jiná.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Karle, zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry. Chápu Vaše obavy a starost. Z toho, co píšete, je těžké takto na dálku spolehlivě rozpoznat, jestli syn drogy užívá, či ne, nebo jestli jde o přechodné "pařící období", které může patřit, aniž bych zlehčoval jeho rizikovost, k věku dospívání.
Řadě teenagerů se podaří podobným obdobím projít bez úhony a časem se zklidní, jiní si projdou řadou eskapád, někteří upadnou do závislosti.
Netuším, jak fungují vztahy ve Vaší rodině, jak syn prožíval jejich vývoj, ani jak bezpečné je jeho zázemí. Důležité jsou komunikace a přijetí. Na druhou stranu se velmi často stává, že rodiče nešťastně volenou pomocí, byť v nejlepším úmyslu, nechtěně podporují setrvávání potomků v současném stavu, nebo dokonce jejich propad do závislosti.
Syn by měl vědět a cítit, že ho máte rádi, že vám na něm záleží a máte o nej starost. Zkuste mu to znova, bez výčitek a "nerváků", říci.
Podle všeho víte, že je těžké nutit ho, aby "někam" zašel, možná i to, že bez jeho přání a vůle k pozitivním změnám toho moc nezmůžete. Máte ale šanci jasně nastavit pravidla vašeho soužití, a při jejich porušení striktně dodržet sankce, na kterých jste se dohodli, byť by to ani pro Vás nebylo snadné. Bez toho nemá stanovení mantinelů smysl.
Podpororu a odbornou pomoc pro to, aby se věci mohly pohnout k lepšímu, v tuto chvíli potřebujete především vy, rodiče.
Proto Vám doporučuji, nejprve telefonicky, kontaktovat pracovníky nejbližší služby, která se zabývá drogovou problematikou, pracuje s rodinými příslušníky uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli půjde o neziskovou organizaci, nebo státní zdravotnické zařízení. Můžete kontaktovat pracovníky adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo další podobné služby. Tyto služby jsou bezplatné, pokud by šlo o nestátní službu, mohou být poskytnuty i anonymně.
Při osobním pohovoru, lépe s oběma rodiči, po podrobnějším seznámení se situací, vám zkušený odborník navrhne konkrétní kroky, jak ji řešit, jak se synem komunikovat, zároveň vás upozorní na chyby, kterým byste se měli vyhnout. Co je velmi důležité, dozvíte se o možnostech, jak se můžete pokusit podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám, případně ke kontaktu s odborníky.
Napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby a zařízení ve Vašem dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jak vést rozhovor a další užitečné informace získáte rovněž na stránkách naší poradny v rubrice
Pro rodiče a blízké: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud jste z Prahy a okolí, kontaktujte pracovníky specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil:     +420 739 268 527
E-mail:    rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji Vám, synovi i celé rodině šťastnější rok,
Amrit Sen.