Pravdepodobnost záchvatu
Nick
Dobrý deň,
mám 25 rokov, pijem s dlhšími prestávkami od 17 rokov, ale posledný rok a pol som to ozaj preháňal a posledné tri mesiace som pil prakticky každý deň cca 3-6 (~5% alk) pív. Naposledy som nepil celý mesiac august (srpen). Tvrdé som nepil, nekombinoval som to s ničím. Avšak rozhodol som sa zo zdravotných dôvodov prestať a naposledy som pil včera dve pivá. Dnes sa mi dostavil abstinenčný syndróm. Netrasiem sa, ale mám neuveriteľne silné panické ataky, vysoký krvný tlak, nevoľnoť, mierne sa potím a celkovo pociťujem obrovskú úzkosť a je mi do plaču. Ako najhoršie vnímam strach z prípadného epileptického záchvatu. Vlastne tento strach mi spôsobuje tie panické záchvaty. Chcem sa teda spýtať, aka je pravdepodobnosť, že skutočne záchvat dostanem a ako dlho toto riziko trvá po dopiti posledného alkoholického nápoja? Ako som písal, 3-6 pív denne, občas 1-2 dni prestávka, príležitostne tých piv bolo viac (nie viac ako 10). Aj teraz, keď toto píšem, ma oblieva pot a cítim hrozný strach zo záchvatu. Hrozí mi DT?

Odpověděl: Amrit Sen
Nicku, zdravím Vás.
Každý člověk je jedinečný, takže těžko, navíc takto na dálku, odhadnout, jestli Vám hrozí dellirium tremens. Obecně, většinou, po dlouhodobějším pití, což se o tom Vašem spolehlivě říci dá, a udržování "hladinky", nejčastěji, pokud člověk pije od rána, se dellirium tremens může projevit druhý, až čtvrtý den po vysazení alkoholu.
Nezřídka tuto abstinenční psychózu provází, nebo je u jejího počátku, epileptický záchvat. Dellirium může trvat dva, až pět dnů, s bludy a halucinacemi.
Většinou, ale nejenom, se týká pijáků lihovin. Jde o nebezpečný stav. Není v širokém povědomí, že následkem extrémních alkoholických abstinenčních projevů umírá více lidí, než například na heroinový "absťák".
Nelze tedy odhadnout, kde se Váš "absťák" zastaví a kdy se začnete zklidňovat.
V každém případě byste se měl o všem co nejdříve poradit s lékařem, je možné, že budete potřebovat lékařský dozor a servis, abyste bezpečně vyabstinoval. Pokud "absťák" zaženete dalším pítím, existuje vysoké riziko, že se dříve, nebo později, upijete, sice možná bez "absťáku", k smrti.
Další věc je, že i pokud se Vám podaří vyabstinovat, těžko po tolika letech pití abstinenci udržíte. Každý "čistý" den je sice požehnáním a zaslouží si respekt, ale na rovinu, kromě zkušenosti, která je sice sama o sobě také cenná, že sám dlouhodoběji abstinovat nedokážete, Vám budou absolvované útrapy a překonání "absťáku", omlouvám se, "k prdu".
To je další důvod, abyste odbornou pomoc vyhledal. Za bezpečnějších okolností bych Vám doporučil, abyste telefonicky kontaktoval pracovníky služby, nebo zařízení, které se zabývají problematikou alkoholismu a domluvil si termín schůzky. Ve Vašem případě bude daleko rozumnější, když se seberete, Silvestr, nesilvestr, a zajdete k odborníkům rovnou. Počínaje lékařskou pohotovostí, nebo lépe rovnou do psychiatrické ambulance, AT poradny, adiktologické ambulance ve zdravotnickém zařízení, nebo neziskové organizaci.
Hoďte za hlavu stud, lidí s podobnými problémy jsou tu tisíce, ve světě miliony.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací a případném lékařském vyšetření, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak být při minimalizaci rizik a bez nadbytečného trápení, z nejhoršího co nejdříve a nejbezpečněji, venku. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat. Nejspíš Vám doporučí vhodnou formu terapie, bude jen na Vás, jestli nabídku zvážíte a přijmete.
Léčba alkoholismu, jako každé jiné závislosti, je vždy během na delší trať, ať už jde o formu ambulantní, stacionární, nebo pobytovou, s následným doléčováním, které k úzdravě a osvobození neodmyslitelně patří.
Léčba závislosti není zdaleka jen o tom vyabstinovat a abstinenci udržet, ale dokázat a naučit se žít spokojený život v dobrých, kvalitních vztazích s okolím, i se sebou samým. Tedy žít šťastně, dokázat zvládat problémy i radosti, které každodenní žití přináší.
Jak můžete vyhledat kontakty na služby v ČR, kde Vás podpoří a pomohou Vám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Kontakty a mnoho dalšího, týkajícího se problematiky alkoholismu najdete zde:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/index.php
http://www.alkohol-alkoholismus.info/
http://www.napivosrozumem.cz/
O abstinenčních příznacích, delliriu tremens a dalších poruchách, souvisejících s nadměrným užíváním alkoholu se dočtete zde:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/psychika_a_telo/delirium_tremens_a_dalsi_alkoholicke_psychozy_priznaky.html
http://www.alkoholpodkontrolou.cz/index.php/zavislost/delirium-tremens
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/somaticke-onemocneni/epilepticke-zachvaty.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/psychicke-onemocneni/korzakovova-alkoholicka-psychoza.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/psychicke-onemocneni/nemoci-nervove.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/psychicke-onemocneni/paranoidni-alkoholicka-psychoza.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/psychicke-onemocneni/215-psychicke-komplikace-zavislosti-na-alkoholu.html
http://www.alkohol-alkoholismus.info/nemoce/psychicke-onemocneni/syndrom-z-odneti.html
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/1590/Svepomocne-internetove-stranky-pro-uzivatele-alkoholu
Pokud byste v době, až budete z nejhoršího venku, z nějrůznějších důvodů, nepřijal nabídku terapie a léčby ve státním zdravotnickém, nebo neziskovém zařízení, či službě, existuje i možnost kontaktovat velmi dobře fungující svépomocné společenství Anonymních alkoholiků. Jde o společenství s výsledky prověřenými téměř stoletím, úspěšně fungující po celém světě.
Seznam míst a časů mítinků v řadě českých měst, najdete zde:
http://www.anonymnialkoholici.cz/
http://www.anonymnialkoholici.cz/setkani/adresar-skupin.html
Teď jsem si uvědomil, omlouvám se, že možná žijete na Slovensku, posílám tedy další užitečné kontakty:
http://zachytka.sk/
http://zachytka.sk/fazy-alkoholizmu/
http://www.azet.sk/katalog/alkohol/
http://www.infodrogy.sk/index.cfm?module=lomtec&page=ZoneSearch&CategoryID=438
http://www.infodrogy.sk/index.cfm?module=ActiveWeb&page=WebPage&s=pomoc_a_podpora
http://www.infodrogy.sk/index.cfm?module=Advisories
http://www.infodrogy.sk/index.cfm?module=ActiveWeb&page=WebPage&s=urgentna_pomoc
http://www.infodrogy.sk/ActiveWeb/c/1051/alkoholizmus_nie_je_iba_problem_alkoholikov_je_omnoho_sirsi.html
AA na Slovensku:
http://www.alkoholici-anonymni.sk/
http://www.alkoholici-anonymni.sk/kontakt/skupiny-aa-na-slovensku
Že jste nám napsal vypovídá o tom, že jste nakloněn mimořádně náročnou situaci řešit. V tom bych Vás rád jakkoli podpořil.
Kujte tedy železo, dokud je žhavé, než se touha po změně rozpustí v další sklence, sklenkách...
Jednejte, byť, nebo tím spíš, že Vám není dobře.
Budu rád, když dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím pěsti, kdykoli napište,
Amrit Sen.