alkohol
Grower
Dobrý den.
Obracím se na Vás s prosbou o Váš názor na můj problém. Nejprve se však trochu představím a něco o sobě povím.
Je mi 19 let a studuji prvním rokem na jedné vysoké škole v Praze. Když se vrátím trochu do minulosti, tak na sebe musím prozradit, že už od 16 let jsem kouřil marihuanu a od 17 let jsem tak činil v podstatě každý den. Nikdy jsem nekouřil přes den, jen výjimečně. Vždy jsem se zhulil až večer a do dvou hodin po intoxikaci šel spát. Ráno jsem se bez potíží budil, jako by se večer nic zásadního nestalo a choval jsem se zodpovědně. Gram mi v té době vydržel na 5 dní až jeden týden a téměř vždy jsem marihuanu kouřil sám. V 18 letech však nastal problém, a nutno říct, že ne z mojí strany. Moje matka rázně zakročila a já s marihuanou přestal. Byl jsem totiž donucen navštěvovat protidrogovou poradnu Laxus, kde jsem se nakonec přesvědčil, že kouřit denně trávu není nutné a vlastně úplně zbytečné.
Nicméně potom jsem se dostal do mnohem většího problému. V 18 letech, před maturitou, jsem začal pít alkohol. Pil jsem i dřív, ale vůbec ne často a nikdy jsem nepil hodně. Ale, jak už jsem říkal, před maturitou se to rozjelo. Začal jsem pít denně. Nyní je tomu asi rok a dva měsíce, co denně piji alkohol. Až na drobné výjimky jsem chlastal opravdu každý den. Konzumoval jsem v naprosté většině pivo, někdy došlo i na tvrdý alkohol, ale to jen kvůli nedostatku peněz na pivo, které mě vyšlo ve výsledku dráž.
Moje konzumace zrádného ethanolu probíhala vždy zásadně večer, stejně jako tomu bylo dřív u marihuany. Také jsem pil většinou sám. Začalo to někde na 3 až 4 pivech, ale poslední dva nebo tři měsíce jsem už zvládl vypít i 8 nebo 9 piv, což je jedna z věcí, které nechápu a stydím se za to. (Výjimečně jsem i vypil třetinu nebo půl flašky vodky do jedné hodiny, což způsobovalo příšernou kocovinu druhý den, ale tvrdý jsem pil jen málokdy)
Před 10 dny jsem se tento bláznivý kolotoč rozhodl zastavit, lépe řečeno vyskočit z něj. Opravdu jsem nepil a trochu jsem sám sebe překvapil. Moje rozhodnutí je velmi silné a věřím si. Doufám že to dokážu a mým cílem je už nikdy, nebo alespoň po dost dlouhou dobu, alkohol vůbec nekonzumovat.
Jenže před týdnem - byl to můj třetí den abstinence - jsem začal pociťovat ohromnou chuť dát si pivo, lépe řečeno se prostě opít ... uměl bych to říct i hanlivěji a bylo by to výstižnější. Svůj slib sám sobě jsem porušil a jedno jsem si vzal. Jsou Vánoce a najít jedno pivo doma ve sklepě nebyl problém. Když jsem ho dopil, hned se ve mně probudil někdo, kdo chtěl pít až do těch špatných, otřesných stavů. Dopadlo to tak, že jsem si dal ještě druhé a pak jsem šel spát abych tyto chutě zahnal spánkem. Usnout mi nešlo, trvalo to asi 4 hodiny, ale nakonec přeci jen.
Další den jsem si říkal, že to takhle dál nejde. Můj kamarád, který stále holduje marihuaně mi k Vánocům daroval něco málo z jeho sklizně. I když už nehulím, stejně jsem si tento \"dárek\" vzal. Poslední 4 dny mě večer vždy zastihla ohromná chuť jít chlastat, ale vyřešil jsem to jedním jointem. Ihned jsem na to přestal myslet. Zjistil jsem, že mi to pomáhá a zatím v tom hodlám pokračovat. Kouknu se na film, sním hromadu cukroví, dokonce se na tom i učím a pak usnu, ani nevím jak. Je to pro mě zatím dobrý pomocník při abstinenci.
Pokud máte zkušenosti s lidmi, jako jsem já, prosím o odpověď, budu velmi vděčný.
Předem děkuji za Váš názor, Vaše rady a postřehy.
S pozdravem Pepa.
Navíc Vám přeji krásný nový rok !

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Pepo,
díky za dotaz.
Vaše zkušennost s marihuanou i alkoholem má některé společné rysy. Jednak zvyšující dávky užití, dále použití omamné látky k vyřešení propadu nálady. Také velké nutkání (craving) k užití. Moc toho o vás nevím, ale myslím, že tyto rysy naznačují, že máte patrnou dispozici ke vzniku závislosti. Vaše užívání ať marihuany, nebo alkoholu, bych označil za rizikové. Každý máme odlišně nastavenu obecnou toleranci vůči návykovým látkám, vaše vypadá jako spíše nižší. Doporučuji vám abstinenci.
Zmiňujete svoji dobrou zkušenost s kolegy z Laxusu. Možná byste se měl za někým, kdo vás zná, zastavit a nový vývoj své situace s ním probrat. Nemusíte ani hulit, ani chlastat, zvlášť když vám to působí problémy. Přitom jde pravděpodobně jen o začátek.
Dobrá zpráva je ta, že se tím chcete zabývat - opravdu doporučuji.
Pokud byste stál o jiný kontak, například v Praze, určitě napište.
Hodně sil a zdraví v následujícím roce.
J.Chudomel